Skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget i skolen og fysisk aktivitet i folkehøgskolen. Et utvalg folkehøgskoleelevers erfaringer med skjuleteknikker i kroppsøvingsundervisningen i grunnskolen og videregående opplæring samt deres erfaringer og synspunkter på fysisk aktivitet ved folkehøgskolen der de er elever.
Abstract
Denne oppgaven omhandler skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget i grunnskolen og
videregående opplæring samt fysisk aktivitet ved en folkehøgskole i Midt-Norge. Resultatene fra første del av oppgaven viser at elever bruker forskjellige skjuleteknikker i
kroppsøvingstimene. Ut fra intervjuene er det blitt avdekket ulike teknikker: klovneri og
tøysing, tøff og forstyrrende oppførsel, finne på unnskyldninger, passiv opptreden i lagspill,
oppsøke medelevers og læreres blindsoner, sette seg selv ut av spill på en lettvint måte uten at
dette blir avslørt, snike bakover i køen samt lange do-pauser. Resultatene fra oppgavens andre del, tyder på at det er mulig å øke det fysiske aktivitetsnivået
blant elevene på folkehøgskolen dersom man tar utgangspunkt i deres synspunkter på hva som
må til for at de skal aktivisere seg.