Bruk av fortellinger og refleksjon for å skape ny kunnskap og samhandling mellom kunnskapsarbeidere
Abstract
Utgangspunktet for masteravhandlingen er å ta i bruk ansattes kunnskap og erfaringer i
utviklingsarbeid, og gjennom en praktisk intervensjon bistå Distriktspsykiatrisk senter (DPS) i
Stjørdal med å gjennomføre et prosjekt om samhandling med fastleger. Problemstillingen i
avhandlingen er utledet fra dette:
Bruk av fortellinger og refleksjon for å skape ny kunnskap og samhandling
mellom kunnskapsarbeidere.
Vi har valgt å belyse problemstillingen gjennom følgende punkt:
1) En medvirkningsbasert intervensjon som kan bidra til at kunnskap vokser fram gjennom
refleksjon og anerkjennelse
2) Kan medvirkningsbasert intervensjon bidra til læring og nye forutsetninger for
samhandling mellom kunnskapsarbeidere?
Datamaterialet i denne avhandlingen er basert på egne beskrivelser av vår intervensjon samt
sitat fra respondentenes fortellinger og refleksjoner, som vi benytter for å illustrere den
medvirkningsbaserte intervensjonen. Disse dataene har vi drøftet i lys av relevant teori for å
belyse problemstillingen.