”Vi trenger hverandre – ikke sant?” En studie av kunnskapsutvikling i en tverrsektoriell forskergruppe
Abstract
Tema i avhandlingen er gruppen som arena for kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling.
Problemstillingen belyser hvordan en tverrsektoriell forskergruppe, med deltakere både fra
akademia og praksisfelt, kan fungere som kunnskapsarena. Gruppens oppgave er å drive
praksisnær forskning. En diskursiv tilnærming er kombinert med kunnskapsperspektivet for å
utforske hvordan aktørenes kunnskapsforståelser og sektortilknytning påvirker gruppens
virksomhet. Casestudie er benyttet som forskningsstrategi, med individuelle intervjuer som
primært datamateriale og dokumentanalyse som supplement. Formålet med studien er å
eksplorere et fenomen i dybden, for slik å bidra med ny innsikt innenfor feltet
kunnskapsutvikling i grupper og spesifikt grupper der akademia og praksisfelt møtes...Konklusjonen er at aktørene i forskergruppen kombinerer subjektive kunnskapsforståelser
med sektorspesifikk kunnskap. Den teoretiske kunnskapstradisjonen dominerer
forskergruppens praksis, men aktørenes ulike subjektposisjoner bidrar til å komplettere
kunnskapsdannelsen i forskergruppen og til å utvikle gruppens funksjon som kunnskapsarena.