Hvordan påvirkes kunnskapsdeling når sosiale medier møter byråkratiet? Erfaringsforum som sosialt medium for kunnskapsdeling i NAV
Abstract
Formålet med avhandlingen er å framskaffe kunnskap om hvilken betydning Erfaringsforum kan ha for NAV i et kunnskapsperspektiv. Problemstillingen er hvordan kunnskapsdeling påvirkes når sosiale medier møter byråkratiet og belyses gjennom tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan kan vi forstå opplevelsen av Erfaringsforum som arena for kunnskapsdeling i en avdeling i NAV? 2) Hvordan kan NAV håndtere utfordringer som oppstår når sosiale medier og byråkratiet må fungere i sameksistens i organisasjonen? 3) Hva gjør Erfaringsforum spesiell som arena for kunnskapsdeling? Avhandlingen tar til orde for at Erfaringsforum på flere måter framstår som spesiell som arena for kunnskapsdeling. Forumet er et eksempel på hvordan et sosialt medium i en byråkratisk organisasjon kan lykkes gjennom å forfølge både en personifiserings- så vel som en kodifiseringsstrategi når det gjelder kunnskapsdeling.