Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAakre, Bjørn Magne
dc.date.accessioned2014-12-16T12:56:28Z
dc.date.accessioned2014-12-19T07:27:08Z
dc.date.available2014-12-16T12:56:28Z
dc.date.available2014-12-19T07:27:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAakre, B.M. (2014). Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet. FORMakademisk, 7(2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/443/847nb_NO
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/227873
dc.description.abstractDenne artikkelen handler om fagområdene formgiving, design og håndverk i norsk videregående opplæring, med særlig fokus på de endringer som ble gjennomført med Kunnskapsløftet i 2006. Det tas utgangspunkt i Formgivingsfag som ble innført i 1994 som en kombinert studieretning med felles grunnopplæring, der en del førte fram til studiekompetanse, og de fleste håndverksfagene fram til fagbrev. Med Kunnskapsløftet ble disse skilt fra hverandre: Formgivingsfag ble videreført som programfag innenfor Studiespesialiserende utdanningsprogram. Håndverksfagene ble videreført i et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram med betegnelse Design og håndverk. Hvor dyptgripende ble endringene i struktur og innhold, og hvordan har elever og lærere erfart disse endringene i praksis? Spørsmålene søkes besvart med støtte i to kvantitative undersøkelser, en før og en etter innføring av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen tyder på at innholdet i de to programmene forble nokså like med hensyn til innhold, arbeids- og vurderingsformer, spesielt i grunnopplæringen. Begge programmene domineres fortsatt av jenter, og design oppfattes å være det sentrale i begge utdanningene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFormgiving, design, håndverk, didaktikknb_NO
dc.titleFormgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2014-12-16T12:56:29Z
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber13nb_NO
dc.source.volume7nb_NO
dc.source.journalFORMakademisknb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1142974


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal