Show simple item record

dc.contributor.authorAakre, Bjørn Magne
dc.date.accessioned2014-12-16T12:56:28Z
dc.date.accessioned2014-12-19T07:27:08Z
dc.date.available2014-12-16T12:56:28Z
dc.date.available2014-12-19T07:27:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAakre, B.M. (2014). Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet. FORMakademisk, 7(2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/443/847nb_NO
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/227873
dc.description.abstractDenne artikkelen handler om fagområdene formgiving, design og håndverk i norsk videregående opplæring, med særlig fokus på de endringer som ble gjennomført med Kunnskapsløftet i 2006. Det tas utgangspunkt i Formgivingsfag som ble innført i 1994 som en kombinert studieretning med felles grunnopplæring, der en del førte fram til studiekompetanse, og de fleste håndverksfagene fram til fagbrev. Med Kunnskapsløftet ble disse skilt fra hverandre: Formgivingsfag ble videreført som programfag innenfor Studiespesialiserende utdanningsprogram. Håndverksfagene ble videreført i et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram med betegnelse Design og håndverk. Hvor dyptgripende ble endringene i struktur og innhold, og hvordan har elever og lærere erfart disse endringene i praksis? Spørsmålene søkes besvart med støtte i to kvantitative undersøkelser, en før og en etter innføring av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen tyder på at innholdet i de to programmene forble nokså like med hensyn til innhold, arbeids- og vurderingsformer, spesielt i grunnopplæringen. Begge programmene domineres fortsatt av jenter, og design oppfattes å være det sentrale i begge utdanningene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFormgiving, design, håndverk, didaktikknb_NO
dc.titleFormgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2014-12-16T12:56:29Z
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber13nb_NO
dc.source.volume7nb_NO
dc.source.journalFORMakademisknb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1142974


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal