«Spill med hjertet jenter!»
Abstract
Jeg vil med denne oppgaven belyse temaet «coaching i prestasjonsfremmende miljø». Problemstillingen for avhandlingen er: Hvordan fremmer coachen læring og kunnskapsutvikling for å påvirke prestasjoner i ei spillegruppe?
Til denne problemstillingen er det knyttet to forskningsspørsmål, hvor det første spørsmålet handler om hvordan coachen fremmer læring og kunnskapsutvikling. Det andre forskningsspørsmålet handler om i hvilken grad påvirker denne coachingen prestasjonsutviklende faktorer i elitelagets spillegruppe. Funnene sier at mye er personavhengig, og mye læring er avhengig av forholdet mellom coach og utøver. Tillit, trygghet og åpenhet er faktorer som er avgjørende, og kan sees på som en grunnmur som må være tilstede for at kunnskapsutvikling og læring skal kunne skje. Forskningen viser også at felles referanserammer, håndballfilosofi og håndballbakgrunn er viktig for at utøverne skal kunne tilegne seg ny lærdom og kunnskap. Andre funn jeg kan vise til, var viktigheten av god kommunikasjon og ulike former for kunnskapsformidling og et godt praksisfellesskap. Samhold og lagbygging, var også viktige faktorer som må være tilstede for at læring skal kunne foregå i ei prestasjonsgruppe.