Roald Amundsens ledelse av Sydpolekspedisjonen 1910-12
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359701Utgivelsesdato
2015-11-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen i avhandlingen er: Hva kan vi i, i et ledelsesperspektiv, lære av Roald Amundsens måte å lede Sydpolekspedisjonen 1910-1912? Narrativet viser at Amundsens utøvelse av ledelse på første del av ekspedisjonen tok utgangspunkt i et ledelsesperspektiv som hadde mange sammenfallende elementer med det som dag beskrives som kunnskapsledelse. På siste del av ekspedisjonen ser vi en mer eneveldig ledelse som har flere likhetstrekk med militær ledelse, og med det som i avhandlingen er beskrevet som vitenskapelig ledelse.
Skiftet av ledelsesperspektiv underveis på ekspedisjonen var tuftet på et stadig sterkere målfokus fra Amundsens. Gjennom analyse, avdekking og drøfting er det plukket ut fire elementer fra Amundsens ledelse av Sydpolekspedisjonen som samlet gir en modell for målfokusert ledelse