Taus verdiskaping. Hvordan legge til rette for taus kunnskap i bedriftens kreative prosesser?
Abstract
Denne studien undersøker om det man kaller taus kunnskap kan benyttes i større grad for å
befeste eller styrke en bedrifts evne til å leve i konkurransen. Sentralt i vitenskapen om
kunnskap står skillet mellom eksplisitt og taus kunnskap, og det pekes i oppgaven på at selv
om akademia har forsket på dette i rundt 50 år, synes det ikke å ha særlig utbredelse eller
praktisk betydning i næringslivet i Norge. Vårt mål med denne studien har vært å se om det
er mulig å legge til rette for taus kunnskap i kreative prosesser, og hvorvidt dette kan føre til
at bedriften for eksempel opplever økt konkurransekraft over tid. Det å være kreativ kan
handle om å ta frem forskjellige former av teori og praksis, og sette det sammen til annen
kunnskap, taus eller ikke. Derfor kan det også handle om tause kunnskaper og tause
ferdigheter som mer perifert påvirker prosessen med å skape nye produkter, tjenester eller
prosesser.
Implisitt i vårt syn, og i denne studien, ligger at bedriften skal tjene penger. Men vi “føler”
begge at det er noe “mer”, og våre informanter er mer enn åpne for tanker og diskusjoner
rundt kunnskapsdeling og kreative prosesser. Teoriene om kunnskapsutvikling synes å være
enige om viktigheten av taus kunnskap i kreative prosesser. Analyse av begrepet om taus
kunnskap og fremvising av mønstre og begrep, kan vise seg å være nyttig for
kommunikasjonen av konseptet. Vi går i dybden på elementer innen taus kunnskap som vi
mener kan benyttes i praksis i næringslivet, og peker på likheter mellom teorier med
tilsynelatende forskjellige tema. Vi presenterer mønster og modeller som vi mener klargjør og
forenkler.
Empirien fra to våre case-bedrifter viser at medarbeidere og ledere viser både vilje og evne
til å ta idéene om taus kunnskap videre, men i mangel av begreper og metoder bekreftes
utfordringen med å benytte dette i praksis. De to sentrale oppgavene for ledelse, nemlig “det
å holde hjulene i gang” og det å “vise omsorg” for medarbeiderne synes å være to adskilte
oppgaver i bedrifter. Begge casebedriftene balanserer imidlertid dette godt, og vi viser
hvilken rolle taus kunnskap kan ta hvis man ønsker å forsterke det positive, og forberede seg
på det uforutsette.
En konklusjon man kan trekke fra studien er at verktøyet for ledere i bedrifter er
kommunikasjon. En utfordring er da kunnskap som fremstår som taus. Gjennom å bygge nye
begreper og forenkle eksisterende metoder, foreslår vi praktiske hjelpemidler basert på
vitenskapelig forskning.
Enjoy!