• Landbrukets betydning for den økonomiske utvikling i Trøndelag 

      Westeren, Knut Ingar (Rapport, Research report; Peer reviewed, 2004)
      Høgskolen i Nord-Trøndelag ble kontaktet av Nord-Trøndelag fylkeskommune og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag sent på høsten 2003 fordi det var ønske om å få utført en analyse som tok opp landbrukets betydning for den økonomiske ...
    • The last large intact forests in Northwest Russia: Protection and sustainable use: including a workshop on targets and tools for the maintenance of ecological and socio-cultural values of large intact forest areas in Russia: Information, Program and Abstracts 

      Spidsø, Tor Kristian; Sørensen, Ole Jakob (Conference object, 2007)
      New challenges are facing our forest and woodland landscapes. An increasing number of goods and services should be provided more efficiently in the same forest. At the same time decisions about what actually takes place ...
    • Lerk (Larix spp.) i Trondheim bymark: erfaringer 135 år etter første planting 

      Bjelkåsen, Toralf (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-10-04)
      I Trondheim bymark (Bymarka) ble det mellom 1872 og 1922 plantet mer enn 2,8 millioner planter. Av disse var knapt 161 000 lerk. Av de 32 innførte treslagene som ble plantet viser lerk den beste utviklingen. Europalerk ...
    • ”Lettere når jeg er aktiv!”: aktivitetsbeskrivelser 

      Haugenes, Marit (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;244, Working paper, 2012-04-25)
      ”Lettere når jeg er aktiv!” er et prosjekt hvor NFU i Nord-Trøndelag samarbeider med tre kommuner og Høgskolen i fylket. Bakgrunn for prosjektet var en antakelse om stor grad av inaktivitet og lite kunnskap om ernæring ...
    • Likestilling i barnehagen: sluttnotat fra forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” 

      Voll, Anne-Lise Sandnes; Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;232, Working paper, 2010-04-28)
      Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” har vært et treårig samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag og to barnehager. Den overordnede målsettingen har vært å integrere likestillingsperspektiv ...
    • Lokale helsetjenester – psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal: følgeforskning delrapport 1 

      Fjone, Heidi Haug; Johansen, Oddbjørn (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;104, Peer reviewed; Research report, 2016-01-12)
      Prosjektet «Lokale helsetjenester psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal» leverte sin sluttrapport i januar 2015. Målsetting i prosjektet har vært å etablere et koordinert tilbud til befolkningen når det ...
    • Lulesamiske fuglenavn 

      Husby, Magne; Kintel, Anders (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag;139, Others, 2012-12-14)
      Denne utredningen gir en oversikt over fuglenavn på lulesamisk for de fleste fuglearter som er observert i nordlige Norden og en god del arter med mer sørlig utbredelse. Kildene til de ulike fuglenavnene er: · Alle ...
    • Lærere og forskere i samarbeid om utvikling av skolen Erfaringer fra Ladeprosjektet 

      Lyngsnes, Kitt Margaret (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;74, Peer reviewed; Research report, 2011-04-12)
      Denne rapporten omhandler et delprosjekt i Ladeprosjektet. Dette var et aksjonsforskningsprosjekt støttet av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning. Prosjektet var ...
    • Læring gir næring – næring gir læring? Gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag: evalueringsrapport nr 1 

      Nergård, Tone; Verstad, Berit (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;16, Peer reviewed; Research report, 2004-05)
      Gården som pedagogisk ressurs (GSPR) i Nord-Trøndelag er et pilotprosjekt som bygger på, videreutvikler og lager regionale tilpasninger av erfaringene som ble gjort i eksempelsamlinga ”Gården som pedagogisk ressurs” ...
    • Læringsmiljøundersøkelsen 2007/2008 

      Haugset, Anne Sigrid; Stene, Morten (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2008-05-06)
      Høgskolen har et godt studie- og arbeidsmiljø. Seks av ti studenter ville anbefalt studiestedet til en venn. Studentvelferdsundersøkelsen er gjennomført i perioden 26. mars til 16. april 2007. 376 studenter har deltatt ...
    • Med simuleringsenheten som aktiv læringsarena for sykepleiestudentene: læringsutbyttene er målet - pedagogikken er verktøyet 

      Wiik, Guri Bitnes; Omli, Ragnhild (Rapport / Høgskolen i Nord_Trøndelag;103, Peer reviewed; Research report, 2015-07-01)
      Helsefagutdanningen i Nord-Trøndelag (HiNT) består av to campuser; Namsos og Levanger. Siden 2008 er avansert simuleringsdukke brukt som pedagogisk metode til sykepleiestudentene ved campus Namsos. l 2011 ble simulering ...
    • Melkefôring av kalv: utredning basert på tilgjengelig litteratur og praktiske erfaringer 

      Hansen, Hanne Solheim; Havrevoll, Øystein; Berg, Jan; Bævre, Lars; Gulliksen, Stine Margrethe (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag;127, Others, 2011-01-19)
      Det har vært gitt noe ulike anbefalinger i melkefôringsperioden til kalv fra forskjellige rådgivingsaktører. Spesielt har det vært gitt ulike anbefalinger for melkefôringa. Vi etablerte derfor en arbeidsgruppe med ...
    • Mellom individuell og kollektiv praksis: evaluering av “Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler” i Nord-Trøndelag 

      Irgens, Eirik J. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-08-24)
      Denne rapporten er et resultat av en evaluering av ”Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler i Nord-Trøndelag”. Prosjektet ble satt i gang i desember 2006 og skal avsluttes høsten 2009. Initiativet kom fra KS og Utdanningsforbundet ...
    • Midtre Namdal samkommune: en casebeskrivelse 

      Brenne, Tor (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;237, Working paper, 2011-09-19)
      09.09.09 ble Midtre Namdal samkommune formelt opprettet og samkommunestyret konstituert. Kommunene Fosnes, Namdalseid, Namsos og Overhalla dannet da den andre samkommunen i Norge. Midtre Namdal samkommune er et forsøk i ...
    • Miljøforvaltning: introduksjon til forvaltning og miljørett 

      Ystad, Dag (Kompendium / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Textbook, 2009-09-02)
      Miljøforvaltning er et sammensatt fagområde. Myndighet og ansvar utøves på alle nivå fra globalt til lokalt, og myndighet og ansvar er i økende grad delegert til kommunene. Kommunene må ha kompetanse for å kunne utvikle ...
    • MN-Vekst AS 20 år - På lag! En presentasjon av en Vekst-bedrift 

      Brenne, Tor (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2008-09-30)
      Utredningen er en historisk gjennomgang av en Vekst-bedrifts første 20 år. MN-Vekst AS er en arbeidsmarkedsbedrift i Namsos som også har virksomhet i Flatanger Kommune. Flatanger og Namsos kommuner eier bedriften. Utredningen ...
    • Mobil-TV og events 

      Sørli, Håvard; Nygård, Ståle A.; Ringseth, Briger (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2008-10-29)
      Dette prosjektet hadde som mål og finne svar på hvorvidt mobil-tv-tjenester kan berike et arrangement/event samt finne effektive produksjonsmetoder for aktører som ønsker å levere slike tjenester. For å finne svar på ...
    • Motiverende samtale i sykepleie 

      Sætertrø, Odil (Kompendium / Høgskolen i Nord-Trøndelag;, Textbook, 2013-12-02)
      Sykepleieren møter mennesker som utsettes for helsemessige utfordringer. Det kan være psykiske, fysiske, sosiale og eksistensielle krav i livet, som kronisk eller akutt og alvorlig sykdom kan medføre. Dette gjelder både ...
    • Multimedia for lærere - pedagogisk bruk av bilder, lyd og video 

      Kolås, Line (Kompendium/ Høgskolen i Nord-Trøndelag;, Textbook, 2016-01-11)
    • Myter og realiteter - likestilling i barnehagen 

      Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit; Voll, Anne Lise Sandnes (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-12-11)
      Med utgangspunkt i to påstander om barnehagen som kan karakteriseres som myter, nemlig at "Barnehagen er en kvinneverden!" og "Kvinner og menn velger forskjellige barnehager!" reises spørsmålet om dette er myter om barnehage ...