• Likestilling i barnehagen: sluttnotat fra forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” 

      Voll, Anne-Lise Sandnes; Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;232, Working paper, 2010-04-28)
      Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Likestilling i barnehagen” har vært et treårig samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag og to barnehager. Den overordnede målsettingen har vært å integrere likestillingsperspektiv ...
    • Lokale helsetjenester – psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal: følgeforskning delrapport 1 

      Fjone, Heidi Haug; Johansen, Oddbjørn (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;104, Peer reviewed; Research report, 2016-01-12)
      Prosjektet «Lokale helsetjenester psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal» leverte sin sluttrapport i januar 2015. Målsetting i prosjektet har vært å etablere et koordinert tilbud til befolkningen når det ...
    • Lulesamiske fuglenavn 

      Husby, Magne; Kintel, Anders (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag;139, Others, 2012-12-14)
      Denne utredningen gir en oversikt over fuglenavn på lulesamisk for de fleste fuglearter som er observert i nordlige Norden og en god del arter med mer sørlig utbredelse. Kildene til de ulike fuglenavnene er: · Alle ...
    • Lærere og forskere i samarbeid om utvikling av skolen Erfaringer fra Ladeprosjektet 

      Lyngsnes, Kitt Margaret (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;74, Peer reviewed; Research report, 2011-04-12)
      Denne rapporten omhandler et delprosjekt i Ladeprosjektet. Dette var et aksjonsforskningsprosjekt støttet av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning. Prosjektet var ...
    • Læring gir næring – næring gir læring? Gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag: evalueringsrapport nr 1 

      Nergård, Tone; Verstad, Berit (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;16, Peer reviewed; Research report, 2004-05)
      Gården som pedagogisk ressurs (GSPR) i Nord-Trøndelag er et pilotprosjekt som bygger på, videreutvikler og lager regionale tilpasninger av erfaringene som ble gjort i eksempelsamlinga ”Gården som pedagogisk ressurs” ...
    • Læringsmiljøundersøkelsen 2007/2008 

      Haugset, Anne Sigrid; Stene, Morten (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2008-05-06)
      Høgskolen har et godt studie- og arbeidsmiljø. Seks av ti studenter ville anbefalt studiestedet til en venn. Studentvelferdsundersøkelsen er gjennomført i perioden 26. mars til 16. april 2007. 376 studenter har deltatt ...
    • Med simuleringsenheten som aktiv læringsarena for sykepleiestudentene: læringsutbyttene er målet - pedagogikken er verktøyet 

      Wiik, Guri Bitnes; Omli, Ragnhild (Rapport / Høgskolen i Nord_Trøndelag;103, Peer reviewed; Research report, 2015-07-01)
      Helsefagutdanningen i Nord-Trøndelag (HiNT) består av to campuser; Namsos og Levanger. Siden 2008 er avansert simuleringsdukke brukt som pedagogisk metode til sykepleiestudentene ved campus Namsos. l 2011 ble simulering ...
    • Melkefôring av kalv: utredning basert på tilgjengelig litteratur og praktiske erfaringer 

      Hansen, Hanne Solheim; Havrevoll, Øystein; Berg, Jan; Bævre, Lars; Gulliksen, Stine Margrethe (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag;127, Others, 2011-01-19)
      Det har vært gitt noe ulike anbefalinger i melkefôringsperioden til kalv fra forskjellige rådgivingsaktører. Spesielt har det vært gitt ulike anbefalinger for melkefôringa. Vi etablerte derfor en arbeidsgruppe med ...
    • Mellom individuell og kollektiv praksis: evaluering av “Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler” i Nord-Trøndelag 

      Irgens, Eirik J. (Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-08-24)
      Denne rapporten er et resultat av en evaluering av ”Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler i Nord-Trøndelag”. Prosjektet ble satt i gang i desember 2006 og skal avsluttes høsten 2009. Initiativet kom fra KS og Utdanningsforbundet ...
    • Midtre Namdal samkommune: en casebeskrivelse 

      Brenne, Tor (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;237, Working paper, 2011-09-19)
      09.09.09 ble Midtre Namdal samkommune formelt opprettet og samkommunestyret konstituert. Kommunene Fosnes, Namdalseid, Namsos og Overhalla dannet da den andre samkommunen i Norge. Midtre Namdal samkommune er et forsøk i ...
    • Miljøforvaltning: introduksjon til forvaltning og miljørett 

      Ystad, Dag (Kompendium / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Textbook, 2009-09-02)
      Miljøforvaltning er et sammensatt fagområde. Myndighet og ansvar utøves på alle nivå fra globalt til lokalt, og myndighet og ansvar er i økende grad delegert til kommunene. Kommunene må ha kompetanse for å kunne utvikle ...
    • MN-Vekst AS 20 år - På lag! En presentasjon av en Vekst-bedrift 

      Brenne, Tor (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2008-09-30)
      Utredningen er en historisk gjennomgang av en Vekst-bedrifts første 20 år. MN-Vekst AS er en arbeidsmarkedsbedrift i Namsos som også har virksomhet i Flatanger Kommune. Flatanger og Namsos kommuner eier bedriften. Utredningen ...
    • Mobil-TV og events 

      Sørli, Håvard; Nygård, Ståle A.; Ringseth, Briger (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2008-10-29)
      Dette prosjektet hadde som mål og finne svar på hvorvidt mobil-tv-tjenester kan berike et arrangement/event samt finne effektive produksjonsmetoder for aktører som ønsker å levere slike tjenester. For å finne svar på ...
    • Motiverende samtale i sykepleie 

      Sætertrø, Odil (Kompendium / Høgskolen i Nord-Trøndelag;, Textbook, 2013-12-02)
      Sykepleieren møter mennesker som utsettes for helsemessige utfordringer. Det kan være psykiske, fysiske, sosiale og eksistensielle krav i livet, som kronisk eller akutt og alvorlig sykdom kan medføre. Dette gjelder både ...
    • Multimedia for lærere - pedagogisk bruk av bilder, lyd og video 

      Kolås, Line (Kompendium/ Høgskolen i Nord-Trøndelag;, Textbook, 2016-01-11)
    • Myter og realiteter - likestilling i barnehagen 

      Børve, Hege Eggen; Verstad, Berit; Voll, Anne Lise Sandnes (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-12-11)
      Med utgangspunkt i to påstander om barnehagen som kan karakteriseres som myter, nemlig at "Barnehagen er en kvinneverden!" og "Kvinner og menn velger forskjellige barnehager!" reises spørsmålet om dette er myter om barnehage ...
    • Nordsamiske fuglenavn 

      Husby, Magne; Vars, Per M. (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag;141, Others, 2015-02-02)
      Denne utredningen har som delmål å ta vare på nordsamiske fuglenavn, og legge til rette for at disse kan tas i bruk. Mer konkret betyr det at formålet med dette arbeidet hovedsakelig er å: 1) Samle inn og gi en oversikt ...
    • Norsk-svensk bachelorgradsutdanning i skog- og trenæringen: sluttrapport DNR.NG3041-11-06 

      Rannem, Arne; Schüberg, Håkan (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-05-29)
      Skogbruket i Norge og Sverige har gjennom de siste tiårene gjennomgått store endringer. Antall sysselsatte har blitt kraftig redusert til tross for at stående volum i skogen øker i begge land. Utviklingen medvirket til ...
    • Norske og svenske blåskjell til Europa: sluttrapport. Geir Olav Knappe (red.) 

      Knappe, Geir Olav; Vannebo, Håvard; Lindblad, Björn; Gunnarsson, Bengt; Mørkved, Ole Jørgen (Utredning / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-11-19)
      Prosjektet startet gjennom norsk søknad datert 30. mars 2004 og norsk tilsagn datert 14.11.2005. Prosjektet var planlagt gjennomført i prosjektperioden 01.08.2005 - 31.12.2006. Etter søknad ble prosjektperioden forlenget ...
    • NVU-konferansen 2011: HiNT, Steinkjer, 15. – 16. mars 2011 

      Nordseth, Hugo (Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;236, Working paper, 2011-03-28)
      Formålet med NVU-konferansen er å etablere møteplasser og nettverk for gjensidig utveksling av fagkompetanse innen fleksibel og nettbasert utdanning på internasjonalt nivå. En viktig mulighet her er å stimulere til faglige ...