Blar i Studentarbeider (avsluttet) fra HiNe på tittel
Viser treff 3-22 av 133
-
Arbeidsmåter og pedagogisk grunnsyn: hvordan jobber personalet sammen om å utvikle et felles pedagogisk grunnsyn i barnehagen
(Student paper, others, 2012-03-05)Som siste års student ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Nesna, skal jeg skrive en fagoppgave i pedagogikk som en del av den avsluttende eksamen i faget. I løpet av mine snart tolv år i barnehage og ikke minst ... -
Automatisering av linuxtjenere i Nasjonalbiblioteket : bachelorprosjekt
(Bachelor thesis, 2015-09-30)Prosjektet er en gjennomgang av fordeler og ulemper ved innføring av automatisering av linuxtjenere i Nasjonalbiblioteket. Det har blitt utført av en student ved studieretningen informasjonssystemer ved Høgskolen i Nesna ... -
Barnas rett til medvirkning : førskolelærerens rolle i samhandling med barn
(Student paper, others, 2015-02-09)Temaet for fagoppgaven min er «Barnas rett til medvirkning - førskolelærerens rolle i samhandling med barn». Jeg har i denne fagoppgaven intervjuet to førskolelærere og drøftet hvilke refleksjoner de gjør seg i forhold til ... -
Barns følelse av mestring i barnehagen
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven min er "Barns følelse av mestring i barnehagen". Barns følelse av mestring i hverdagen er viktig for barnets lærelyst og utvikling av en positiv selvfølelse. Som førskolelærer er det viktig for oss å ... -
Barns medvirkning
(Student paper, others, 2012-03-05)Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ... -
Barns mestring i uformelle læringssituasjoner
(Student paper, others, 2012-02-28)Ut i fra mitt ønske om å undersøke de uformelle læringssituasjonene i barnehagen og utførelsen av disse med tanke på barns mestring, blir problemstillingen: Hvordan kan førskolelæreren legge til rette for at barn mestrer ... -
Begeistring gir motivasjon: hvordan motivere AMO-deltagere til jobbsøk og jobb?
(Student paper, others, 2015-11-16) -
Bruk av ordkort i undervisningen
(Bachelor thesis, 2013-06-14)In this bachelor thesis I have focused on the use of word cards as a learning method. The purpose of the project was to see if we would be able to increase the oral participation of orally «weak» students when reviewing ... -
"Da veit eg ka som må tel" : bruk av kjente kjennetegn på måloppnåelse i naturfag på VG1 nivå i den videregående skole
(Student paper, others, 2012-12-20)Formativ vurdering, det vi i dag betegner som vurdering for læring eller underveisvurdering, engasjerer elevene, øker deres motivasjon for læring og dermed deres læringsutbytte. Dette viste Black & William i sin metastudie ... -
Danning og BRM: hvordan kan førskolelærer tilrettelegge for utvikling av dannelse ved hjelp av barns rett til medvirkning i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Tema for min undersøkelse er danning og barns rett til medvirkning. Jeg har lyst til å se på hvordan personalet i barnehagen jobber med danning og barns rett til medvirkning, med tanke på om disse kan ha innvirkning på ... -
Danningsbegrepet: teori og praksis i barnehagen
(Student paper, others, 2013-04-15)I denne oppgaven vil jeg først presentere hva loven og rammeplanen sier om danning. Deretter vil jeg kort presentere hvordan danningsbegrepet har utviklet seg fra det antikke Hellas og fram til i dag. Så presenterer jeg ... -
Den profesjonelle barnehagelæreren : Mobbing i barnehagen
(Student paper, others, 2016-02-12)Tittelen på denne oppgaven er ”mobbing i barnehagen” og mitt formål er å undersøke hvordan barnehagelæreren arbeider sammen med personalet sitt i forebyggingen av mobbing. Jeg ønsker å finne ut hva barnehagelærere mener ... -
Den profesjonelle barnehagelæreren: likestilling mellom gutter og jenter i barnehagen
(Student paper, others, 2016-03-10)Vi har fått i oppgave å lage en undersøkelse som omhandler Den profesjonelle barnehagelæreren. Mitt tema for undersøkelsen er likestilling mellom gutter og jenter i barnehagen. Formålet med oppgaven er å formidle ... -
Den profesjonelle førskolelærer: nyutdannete førskolelærere
(Student paper, others, 2011-03-08)Nyutdannete førskolelærere trenger en god start. Du skal kunne forvente å få en introduksjon om den nye arbeidsplassen din. Slik en foresatt forventer at de blir introdusert når barnet deres begynner i barnehagen. Men er ... -
Den profesjonelle førskolelæreren
(Bachelor thesis, 2010-03-22)”Jo mere vi er sammen – jo gladere vi blir,” lyder en del av sangen om det å ha det gøy sammen med sine venner. Og hvem vil vel ikke ha det slik? I denne oppgaven vil jeg forsøke å få fram viktigheten av å bruke humor for ... -
Den profesjonelle førskolelæreren : "e veit om eit hemmelig rom kor vi kan gjæm oss..."
(Bachelor thesis, 2010-03-24)”Den profesjonelle førskolelærer” og med underteksten ”e veit om eit hemmelig rom, kor vi kan gjæm oss…” lyder overskriften på min fagoppgave. Teksten tar oss med inn i rom og gir assosiasjoner til det som eventuelt kan ... -
Digital naturfag : er det digitale læreverket «Universell Naturfag Ungdom» egnet som læringsressurs for naturfag i ungdomsskolen i emnet elektrisitet?
(Student paper, others, 2013-09-06)I 2010 kom en stortingsmelding som omhandlet motivasjon og lærelyst blant elever i skolen. Undersøkelsene som denne meldingen baserer seg på tyder på at elevenes motivasjon og lærelyst faller med alderen, og er særlig lav ... -
Dobbel kulturtilhørighet: hva kan førskolelærer gjøre for å støtte minoritetsspråklige barns doble kulturtilhørighet?
(Student paper, others, 2012-02-28)Rammeplanen er klar på hva barnehagene skal gjøre; støtte opp under den doble kulturtilhørigheten. Det kan være et stort rom for hvordan man velger å arbeide med dette. Rammeplanen presiserer bare at det skal være et ... -
Dokumentajon i barnehagen - er’e så nøye’a?
(Student paper, others, 2015-11-02) -
Dysleksi -med fokus på vurdering
(Bachelor thesis, 2013-06-14)This Bachelor thesis provides an insight into the challenges that a teacher meets when teaching dyslexic school students. The emphasis will be on assessment of tasks and assignments completed by students who have been ...