Kulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteratur
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2433381Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bottenvann, R. (2016). Kulturmøte i tekster og flerkulturell dannelse – tre norsklæreres betraktninger om migrasjonslitteratur. NOA. Norsk som andrespråk, 32(1-2), 76-100. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1312/1299Sammendrag
Denne artikkelen er basert på en intervjustudie av hvordan tre norsklærere i videregående skole betrakter flerkulturelle perspektiver i norskfaget. Formålet er å belyse læreres refleksjoner omkring bruk av litteratur som tematiserer kulturmøter og kulturkonflikter. Materialet fra intervjuene med lærerne fortolkes og analyseres med referanse til Læreplan i norsk (Kunnskapsløftet), til dannelsesbegrepet og til litteraturteori. Videre reflekteres det i artikkelen over hvilken praktisk kunnskap læreren trenger for å navigere i et mangfoldig og flerkulturelt klasserom der målet er å styrke elevenes dannelse og interkulturelle kompetanse. Avslutningsvis diskuteres det hvordan utforskende tekstdialog rundt migrasjonstekster kan benyttes som grunnlag for elevenes dannelsesprosesser.