En studie av temavalg i barnehagelærerstudentenes bacheloroppgave i lys av barnehagens samfunnsmandat
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2667488Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Forsbakk, B. (2020).En studie av temavalg i barnehagelærerstudentenes bacheloroppgave i lys av barnehagens samfunnsmandat. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 17-31. doi: 10.23865/ntpk.v6.1863Sammendrag
Barnehagelærerstudentenes bacheloroppgave skal være praksisrettet og forskningsbasert, og den blir dermed en bidragsyter til barnehagelærerens kompetanse. Barnehagens samfunnsmandat er nedfelt i Barnehageloven, og blir nærmere utdypet i Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Denne artikkelen retter et kritisk blikk mot studentenes temavalg i bachelorskrivingen og diskuterer dette opp mot mandatet. Ivaretar studentene fagområdene i Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, eller er det områder som ikke blir ivaretatt? Dokumentanalysen av 190 bacheloroppgaver fra perioden 2012–2015 viser stor temarikdom som dekker mange av fagområdene, men fagområdet Etikk, religion og filosofi er lite vektlagt. Det samme gjelder realfagsområdet Antall, rom og form; på tross av satsingen på realfag i skole og barnehage. Det er dessuten svært få studenter som skriver om tema som vennskap, humor, lokalhistorie, kulturformidling og teknologi. Studentenes bacheloroppgave spiller en sentral rolle i studentens identitetsdanning og faglige fundament, og bacheloroppgaven bør ansees som en ressurs for å imøtekomme barnehagens samfunnsmandat.