Prosjekt "KALS – 10. trinn" – et aksjonsforskningsprosjekt
Original version
Knutsen, O. (2013). Prosjekt "KALS – 10. trinn" – et aksjonsforskningsprosjekt. Psykologi i kommunen, 2013(1), 23-32. Hentet fra http://www.fpkf.no/piktidsskrift/psykologi-i-kommunen-1-2013/Abstract
Et samarbeid mellom Høgskolen i Nesna og to prosjektskoler for å utvikle og prøve ut en prosessinitierende kartleggingsprøve som kan avklare lese- og skriveferdigheter hos elever på 10.trinn, og som grunnlag for standarisering av prøven for 9. og 10.trinn. Prosjektet fulgte et proaktivt fasebasert aksjonsforskningsdesign som også inneholder ei forskningsbasert evaluering. Den overordnede problemstillinga var å vurdere hvilke muligheter og resultateffekter som kan ligge i samarbeidet mellom en høgskole og to prosjektskoler, der målet var å utvikle og prøve ut prosessinitierende lese- og skriveprøve for 10.trinn. Det har vært veldig bra samarbeid mellom prosjektlærerne og mellom prosjektlærerne og forskerne fra høgskolen. De mente også de hadde fått økt kompetanse innen området lese- og skrivevansker, og om kartlegging av lese- og skriveferdigheter. Rektorene opplevde prosjektet som viktig drahjelp i systemarbeid ved skolene. Resultatet av prosjektet dannet også et godt grunnlag for standariseringsarbeidet for 9. og 10.trinn