dc.contributor.author | Våg, Renate Høyholm | |
dc.date.accessioned | 2015-02-10T10:11:03Z | |
dc.date.available | 2015-02-10T10:11:03Z | |
dc.date.issued | 2015-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275705 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er trygghet og tilknytning ved tilvenning i barnehagen, og
problemstillingen min er: Hva mener førskolelærere er viktig ved tilvenning for de minste ved
barnehagestart, og hvordan tilrettelegges det for å skape trygghet hos barnet? Jeg har valgt å
bruke teorier innenfor trygghet og tilknytning, blant annet Bowlby og Winnicot for å belyse
problemstillingen min.
Jeg gjennomførte kvalitative forskningsintervju med to forskjellige førskolelærere. I
begge barnehagene hadde de tilnærmet like rutiner når det gjelder tilvenning i barnehagen, og
de legger vekt på blant annet at barnet skal få ro og tid til å bli trygg. De så begge viktigheten
av bruk av overgangsobjekt. Selv om bare én av dem forklarte at de brukte
primærkontaktordningen, virker det likevel som om begge la vekt på å la barnet knytte seg til
én voksen før de ble kjent med resten av de voksne på avdelingen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | tilvenning, barnehagestart, førskolelærere, trygghet | nb_NO |
dc.title | Trygghet og tilknytning ved tilvenning i barnehagen : hva er viktig ved barnehagestart for de minste? | nb_NO |
dc.type | Student paper, others | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 28 s. | nb_NO |