Trygghet og tilknytning ved tilvenning i barnehagen : hva er viktig ved barnehagestart for de minste?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275705Utgivelsesdato
2015-02-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er trygghet og tilknytning ved tilvenning i barnehagen, og
problemstillingen min er: Hva mener førskolelærere er viktig ved tilvenning for de minste ved
barnehagestart, og hvordan tilrettelegges det for å skape trygghet hos barnet? Jeg har valgt å
bruke teorier innenfor trygghet og tilknytning, blant annet Bowlby og Winnicot for å belyse
problemstillingen min.
Jeg gjennomførte kvalitative forskningsintervju med to forskjellige førskolelærere. I
begge barnehagene hadde de tilnærmet like rutiner når det gjelder tilvenning i barnehagen, og
de legger vekt på blant annet at barnet skal få ro og tid til å bli trygg. De så begge viktigheten
av bruk av overgangsobjekt. Selv om bare én av dem forklarte at de brukte
primærkontaktordningen, virker det likevel som om begge la vekt på å la barnet knytte seg til
én voksen før de ble kjent med resten av de voksne på avdelingen.