• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon

Stemland, Steffen Mosling
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2. utgave (2.089Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/276332
Date
2015-02-16
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag [35]
Abstract
I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget «Skoletur med spøkelser». Undervisningsopplegget fokuserer på bruk av partikkelmodellen gjennom argumentasjon og diskusjon i grupper, som også er hovedfokus for studiet.

I veiledningen fokuseres det på elevenes grunnleggende ferdigheter, og det gis forslag til elevaktiviteter. Lærerveiledningen inneholder detaljerte beskrivelser av aktiviteter med forslag til læringsmål og alt en lærer måtte trenge for å planlegge og gjennomføre oppleggene, og skal fungere som en hjelp til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i naturfag, med forskerspiren som en rød tråd i faget.

I dette studiet møter vi læreren før og etter selve gjennomføringen, og hvordan han bruker veiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget, samt hvordan han opplever dette. Samtidig møter vi 5 av elevene i klassen hans og ser på deres opplevelse av det å bruke diskusjon og argumentasjon i undervisningen.

Gjennom observasjon under aktiviteten, og bruk av Moustakas fenomenologiske tilnærming til analysering av intervjuer ønsker jeg å belyse hvordan læreren og elevene OPPLEVER det å bruke argumentasjon og diskusjon i klasserommet. Videre vil en førtest, og registrering av gruppeoppgavene gi et blikk over HVORDAN elevene bruker argumentasjon i sine besvarelser.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit