Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStemland, Steffen Mosling
dc.date.accessioned2015-02-16T09:59:37Z
dc.date.available2015-02-16T09:59:37Z
dc.date.issued2015-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276332
dc.description.abstractI dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget «Skoletur med spøkelser». Undervisningsopplegget fokuserer på bruk av partikkelmodellen gjennom argumentasjon og diskusjon i grupper, som også er hovedfokus for studiet. I veiledningen fokuseres det på elevenes grunnleggende ferdigheter, og det gis forslag til elevaktiviteter. Lærerveiledningen inneholder detaljerte beskrivelser av aktiviteter med forslag til læringsmål og alt en lærer måtte trenge for å planlegge og gjennomføre oppleggene, og skal fungere som en hjelp til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i naturfag, med forskerspiren som en rød tråd i faget. I dette studiet møter vi læreren før og etter selve gjennomføringen, og hvordan han bruker veiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget, samt hvordan han opplever dette. Samtidig møter vi 5 av elevene i klassen hans og ser på deres opplevelse av det å bruke diskusjon og argumentasjon i undervisningen. Gjennom observasjon under aktiviteten, og bruk av Moustakas fenomenologiske tilnærming til analysering av intervjuer ønsker jeg å belyse hvordan læreren og elevene OPPLEVER det å bruke argumentasjon og diskusjon i klasserommet. Videre vil en førtest, og registrering av gruppeoppgavene gi et blikk over HVORDAN elevene bruker argumentasjon i sine besvarelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.subjectmellomtrinnetnb_NO
dc.subjectpartikkelmodellennb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.titleSkoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber101, vedlegg A-Inb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel