Akseptering som grunnholdning i veiledning av minoritetsspråklige foreldre
Original version
Flatraaker, L. (2015). Akseptering som grunnholdning i veiledning av minoritetsspråklige foreldre. Psykologi i kommunen, 50(2), 39-47. Hentet fra http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Lisbeth-Flatraaker-2-2015.pdfAbstract
I denne artikkelen er søkelyset rettet mot skole – hjem samarbeidet med minoritetsspråklige foreldre. Gjennom å benytte et kommunikasjonsteoretisk perspektiv om relasjonens betydning for dialog og samhandling, og den sterke vekt man innenfor klientsentrert teori legger på å ha en aksepterende grunnholdning i veilederrollen, drøfter artikkelen konkrete eksempler på nye utfordringer skolens personale opplever i møtet med en svært mangfoldig foreldregruppe. Slik bidrar artikkelen med noen nye tanker og refleksjoner om hva som i større grad bør løftes fram og vektlegges både i forhold til kompetanseutvikling generelt, og i forhold til praksisfeltet spesielt, angående den lovpålagte samarbeidsrelasjonen mellom skole og hjem som har stor betydning for elevers motivasjon, trivsel og skolefaglige prestasjoner.