Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/286559Utgivelsesdato
2015-07-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I
denne
masteroppgaven
har
jeg
sett
på
hvordan
norske
lærebøker
i
naturfag
vektlegger
temaer
med
utgangspunkt
i
30
frigitte
oppgaver
fra
TIMSS
2011,
og
har
sett
om
dette
har
noen
sammenheng
med
hvordan
norske
elever
presterer
i
naturfag
i
forhold
til
andre
elever
i
internasjonale
undersøkelser.
Med
dette
som
utgangspunkt
har
jeg
derfor
kommet
frem
til
følgende
problemstilling:
Er
det
noen
sammenheng
mellom
hvordan
norske
lærebøker
i
naturfag
vektlegger
temaer,
og
hvor
godt
norske
elever
presterer
i
forhold
til
andre
elever
i
internasjonale
komparative
undersøkelser?
Bakgrunnen
for
denne
problemstillingen
er
blant
annet
lærernes
bruk
av
læreboka
i
planleggingen
og
gjennomføringen
av
undervisning.
I
tillegg
har
det
vært
et
stort
fokus
på
norske
elevers
prestasjoner
i
internasjonale
undersøkelser
i
media
da
resultatene
ikke
ser
ut
til
å
svare
til
forventningene.
For
å
prøve
å
finne
svar
på
problemstillingen
har
jeg
i
hovedsak
brukt
en
kvalitativ
innholdsanalyse
med
kvantitative
hjelpemidler
som
kategorier
og
tabeller
for
analyse.
Jeg
har
analysert
lærebøker
i
naturfag
fra
5.-‐8.
klasse,
da
TIMSS-‐undersøkelsen
blir
gjennomført
i
slutten
av
8.
klasse.
Bøkene
er
analysert
ut
i
fra
temaer
fra
hver
enkelt
TIMSS-‐oppgave
der
norske
elever
har
gjort
det
klart
bedre
eller
dårligere
enn
det
internasjonale
gjennomsnittet.
Resultatene
er
delt
inn
etter
faktorer
som
kan
påvirke
prestasjoner,
1)
om
temaene
finnes
i
lærebøkene
eller
ikke,
og
2)
i
hvilken
grad
temaene
er
vektlagt
dersom
de
finnes
i
lærebøkene.
Hovedfunnet
i
denne
oppgaven
er
at
om
temaet
ikke
finnes
i
lærebøkene
for
8.
klasse,
kan
det
også
se
ut
til
at
norske
elever
presterer
dårligere.
Finnes
temaene
i
lærebøkene
i
8.
klasse
har
ikke
vektleggingen
noe
å
si
for
prestasjonen
til
elevene,
og
at
lærebøkene
for
5.-‐7.
klasse
heller
ikke
ser
ut
til
å
si
noe
for
resultatet
til
norske
elever
i
internasjonale
undersøkelser.