Blar i Nord Open Research Archive på emneord "undervisning"
Viser treff 1-11 av 11
-
Bruk av ordkort i undervisningen
(Bachelor thesis, 2013-06-14)In this bachelor thesis I have focused on the use of word cards as a learning method. The purpose of the project was to see if we would be able to increase the oral participation of orally «weak» students when reviewing ... -
Eleven i sentrum - Hvilke tiltak fremmer lesing og lysten til lesing for barn med utfordringer i den skriftlige hverdag?
(Bachelor thesis, 2013-06-14)My main theme of this paper are diffrent strategies we can use to promote reading to children who doesn´t read as good as they should. The reasons I have chosen to go in this direction have much too do with my little ... -
Friluftsliv i folkehøgskolen - idrettslig utfoldelse eller økologisk forpliktelse? En studie av sammenhengen mellom folkehøgskolens verdigrunnlag og mål for undervisning i friluftsliv ved åtte folkehøgskoler
(Master thesis, 1996-06)Studien handler om forholdet mellom folkehøgskolens verdigrunnlag og faglige mål for undeivisning i friluflsliv ved åtte folkehøgskoler. På bakgrunn av en forståelse av ulike sider ved allmenndanningsbegrepet, og ulike ... -
Hvilke forskjeller kan to ulike undervisningsopplegg ha for elevenes forståelse av temaet enkle elektriske kretser? En kvantitativ undersøkelse basert på førtest og ettertest av to ulike klasser på mellomtrinnet. Hvor klassene får hvert sitt forskjellige undervisningsdesign og gjennomfører tilsvarende tester
(Student paper, others, 2013-09-05)The research question: “What kind of differences may two different kinds of teaching designs make for the students understanding of the theme basic electrical circuits “. This is a survey with a prior test and a following ... -
Hvordan lærer en folkemusiker? – Om folkemusikkopplæring på Innherred
(Master thesis, 2013-11-13)Min masteravhandling handler om folkemusikkopplæring i et ganske uutforsket tradisjonsområde innenfor folkemusikken i Norge, ved navn Innherred. Jeg har gjennom to år fått lov til å bli godt kjent med et spellemannslag på ... -
Kommunikasjonsformer i naturfag
(Student paper, others, 2013-09-06)For min semesteroppgave i naturfagdidaktikk, valgte jeg som tema det viktigste, etter mitt syn, hovedelementet i undervisning – kommunikasjon i klasserommet. ”...Kommunikasjon som prosess som formidler eller overfører ... -
Kreativ bruk av LMS : prosjektrapport
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2007-05-21)Kurset gir så vel teoretisk innsikt som mulighet for praktisk utprøving. I rapporten er bruken av LMS (Learning Management Systems) relatert til pedagogiske prinsipper og teorier. Noen enkle eksempler viser hvordan LMS ... -
”Man må jo rekke å tenke selv” En casestudie av hva elevene, foreldrene og læreren i en 5.-klasse mener om å gjøre hjemmeforsøk som introduksjon til teoriundervisningen på skolen
(Master thesis, 2013-09-06)Denne masteroppgaven utforsker en undervisningsmetode i naturfag der elevene gjør hjemmeforsøk sammen med foreldrene før teoriundervisningen på skolen. I motsetning til lignende studier av metoden har foreldrene en ... -
Om gruppesammensetning og praktisk arbeid i naturfag : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av det å drive med praktisk arbeid i naturfagsundervisningen, samt syn på hvordan arbeidsgrupper bør sammensettes
(Student paper, others, 2013-09-05)Bakgrunnen for denne artikkelen har sitt utspring i min søken etter å gjøre naturfag-undervisningen på ungdomstrinnet best mulig med tanke på oppnåelse av læreplanenes mål for trinnet. Det faktum at mange elever sliter med ... -
Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
(Master thesis, 2015-02-16)I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til ... -
To lærerstudenters refleksjoner over egen undervisning og seg selv i de undervisningskulturelle sammenhengene
(Journal article, 2011)Artikkelen framstiller hvordan to deltids lærerstudenters i sine vikariater i grunnskoler et år etter avsluttet pedagogikkfaglig del i utdanningen reflekterer over hvordan de opplever egen undervisning og seg selv i den ...