Blar i Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 2026
-
Long-term memories and experiences of childbirth in a Nordic context – a secondary analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2009) -
Når skal du begynne å undervise? : læringsarbeid i klassemøtet : med vekt på klasseledelse og elevmedvirkning
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2009, Master thesis, 2009) -
Hva skal nå barn med kunst? : en casestudie om barns opplevelser og erfaringer med kunstformidling i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 8/2009, Master thesis, 2009) -
... ting må henge sammen ... Om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2009) -
Innovasjon i skolen : "samarbeid rundt elever med store funksjonsnedsettelser"
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 9/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunnen for dette endringsarbeidet er opplevelsen av et følt problem i forhold til samarbeid mellom en forsterket avdeling for elever med store funksjonsnedsetteiser og skolen avdelingen tilhører. Avdelingen inngår i ... -
"... men nå er det inni hodet mitt ...!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009, Master thesis, 2009)Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak, og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor ... -
Dysleksi og selvoppfatning: En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;252, Doctoral thesis, 2009)I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til. (Grundtvig) Den foreliggende forskningsoppgaven handler om dysleksi. Et gjennomgående tema i hele arbeidet har vært hvordan erfaringer fra skoletiden kan ... -
Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010, Master thesis, 2009)I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har ... -
Hvorfor akkurat meg? : erfaringer fra en mangelfull tilpasset opplæring i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2009, Master thesis, 2009)Intensjonene om en tilpasset opplæring for alle står veldig sterk i både Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet, som er gjeldende læreplan i grunnskolen i dag. Hver enkelt elev har krav på å få en tilpasset opplæring ... -
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2009, Master thesis, 2009)Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon ... -
Bedre vurdering i kunstfagene
(Others, 2009) -
Metodologien til dynamisk systemteori som forståelsesramme i analyse av mottak og pasning i fotball; Hva skjer når en får fire valgmuligheter i ordensparameter med deltakere representert fra begge sider av ferdighetsskalaen?
(Master thesis, 2009-01-09)Hensikten med studiet presentert var å undersøke anvendbarheten av metodologien til dynamisk systemteori i analyse av mottak og pasning i fotball, hvor posisjon og spatial lokalisering var kontrollvariabel og med fire ... -
Likestilling i grunnskolens matematikklæreverk
(Others, 2009-03-05) -
Arbeid med barn som har matematikkvansker
(Working paper, 2009-03-05) -
Food Pedagogy, Food Symposium - What is food about? A new approach for promoting changes in food related behaviour
(Lecture, 2009-03-23)PURPOSE Guidelines suggest food related competency as a measure to develop better and more sustainable eating habits. Norwegian schools have got a new subject, Food and Health. Our purpose is to exemplify coherence in our ... -
Elevaktive undervisningsmetoder i naturfag brukt til å formidle den kinetiske partikkelteorien for stoffa
(Høgskolen i Nesnas skriftserie, Textbook, 2009-03-24) -
Spesialundervisning i grunnskolen - usynlighetskappe eller den troverdige tilpassing av opplæring?
(Conference object, 2009-04) -
”Har aldri mer enn en halvtimes økter. Ellers har jeg de under benken”: en kvalitativ studie av 6-årige gutters aktivitetsnivå i møte med lærers valg av organiseringsformer og undervisningsmetoder
(Master thesis, 2009-05)Hensikten med denne kvalitative studien var å se på sammenhengen mellom læreres valg av organiseringsformer og undervisningsmetoder og 6-årige gutters aktivitetsnivå i læringssituasjoner. Studien bygger på en forforståelse ... -
Trege styrkeløftere og kjappe vektløftere – realitet eller myte?
(Master thesis, 2009-05)The purpose of this study was to explore the widely spread opinion that powerlifters are slower in their movements than weightlifters. This was investigated in an experiment where 5 male weightlifters and 5 male powerlifters, ...