Blar i Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 2026
-
Fra visjon til virkelighet : evalueringer fra implementering av indivduelle opplæringsplaner i barnehagen
(Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 5/2008, Master thesis, 2008)Førskolebarn med lovfestet rett til spesialpedagogisk hjelp etter Opplæringslovens (1998) §5-7 har ikke lovfestet rett til individuelle opplæringsplaner. Barnehagekontoret i Bodø kommune legger imidlertid føringer for ... -
Møte og mot - samme rot : om lærerens mot i møte med elev og heim
(Master thesis, 2008)Masteroppgaven er et vitenskapelig essay som avslutter et tverrfaglig deltidsstudium i Praktisk kunnskap over fire år. Studiet har inneholdt refleksjon over egen yrkeserfaring, forskning i eget praksisfelt, arbeid med ... -
Evidence-based care and childbearing – a critical approach
(Journal article; Peer reviewed, 2008) -
Pas « assez bien » en Norvège? Une somalienne dans l’« entre-deux »
(Chapter; Peer reviewed, 2008)Dette er historien om Ayaan, en somalisk kvinne, om hennes erfaringer i Norge som flyktning og hennes dilemma: hvor hører hun hjemme? Studiene om livet til flyktninger i Europa beskriver mange dilemmaer, som ambivalensen ... -
Pedagogisk-psykologiske tjenester på nett : innovasjoner med praktisk aksjonsforskning som utgangspunkt.
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Dette kapitlet omhandler et pågående aksjonsforskningsprosjekt ved to PPT-kontor og planlagt oppstart i to prosjektskoler på Helgeland. Formålet med prosjektet er å gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene. ... -
Omsorg eller formål : rasjonalitet og dilemmaer i fådeltskolen
(Doctoral thesis, 2008) -
Viktige perspektiver på skriving i skolen
(Others, 2008-04-11)Bokmelding av: Harald Nilsen Lorentzen, Rutt Trøyte og Jon Smidt (red.). Å skrive i alle fag - 2008. -
Lactic acid as a constraint for skills in soccer
(Master thesis, 2008-10-13) -
Digital dannelse
(Chronicle, 2008-10-14)Det å mestre digitale medier er én av fem grunnleggende ferdigheter, på linje med det å skrive, lese, regne og uttrykke seg muntlig. Digital kompetanse er en sammensatt kompetanse som betyr både teknisk, metodisk og ... -
Forskningsbasert skoleutvikling
(Chronicle, 2008-10-23)Norske lærere blir stadig eldre. Gjennomsnittsalderen på lærerne er høg, og allerede utdannes det for få nye til å dekke skolens behov de nærmeste årene. I tillegg går søkningen til lærerutdanning drastisk nedover. I ... -
Effekten av bevegelseslik maksimal styrketrening på utholdenhetsprestasjonen i staking på rulleski hos to godt trente eldre, mannlige langrennsløpere
(Master thesis, 2008-10-23)Målet med dette forsøket var å undersøke effekten av maksimal styrketrening på a) prestasjonsevnen på korte og lange distanser i staking på rulleski og b) endring i utholdende/submaksimal muskelstyrke i selve treningsøvelsen. ... -
Forskerspirens inntreden i norsk skole - et løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter? : Masteroppgave i naturfagdidaktikk
(Master thesis, 2008-11-10)Denne undersøkelsen har sett på noen læreres oppfatninger av innføringen av Forskerspiren som prosess på Vg1. Lærerne sier de er godt motiverte, og mener at elevene også er motiverte for å jobbe med naturvitenskapelige ... -
”Er Internettoppslagsverket Wikipedia sine biologiartikler skrevet på en slik måte at elever i den norske videregående skolen forstår innholdet i dem?”
(Master thesis, 2008-11-10)Denne mastergradsoppgaven (30 studiepoeng) undersøker i hvor stor grad elevene som fordyper seg i biologi i den videregående forstår det Wikipedia har skrevet i sine engelske og norske biologrelaterte artikler. Den undersøker ... -
Wiki-prosessen, en god nok kvalitetssikring? : Fungerer wiki-prosessen godt nok til å kunne kvalitetssikre de biologiske artiklene i Wikipedia for bruk i skolen?
(Master thesis, 2008-11-10)Internettet blir stadig mer brukt i skolesammenhenger. Men hvor flinke er vi å vurdere informasjon vi finner på nettet. Ifølge Internettforskere er vi langt fra dyktige nok. Derfor er det viktig å finne gode Internettressurser ... -
Naturfag i en kulturhistorisk ramme : Et utviklingsarbeid i naturfag med utgangspunkt i surfôrgrop-tradisjonen på fjellgården Bredek
(Master thesis, 2008-11-10)Bredekprosjektet dreier seg om at elevene skal bli kjent med livet på en fjellgård i eldre tider, samtidig som de også skal lære noe om naturfaglige tema. En evaluering av Bredekprosjektet 2007, tydet på at det var liten ... -
Bevaring av biodiversitet og grunnskolens nye læreverk
(Master thesis, 2008-11-11) -
Samisk barktaking : kulturspor etter tidligere ressursutnyttelse
(Others, 2008-12-05)Dagens skog- og utmarkslandskap er preget av menneskenes bruk gjennom århundrer. Historiske spor etter dette kan vi finne mange steder. Enkelte trær kan ha sårmerker etter tidligere samisk bruk. Furua kan bli svært gammel ... -
Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009, Master thesis, 2009)Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. ... -
Samfunnets kompetansekrav utviklet i små skolemiljøer
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen fremhever små skolemiljøers særegne rammeforutsetninger for utvikling av "lokalkulturell handlingskompetanse" (Raaen, 1984), og at Kunnskapsløftets krav om målbare faglige resultater kan bidra til en lik, men ... -
Erfaringer fra ett veiledningsprogram : for foreldre til barn med autismespekterdiagnoser
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 3/2009, Master thesis, 2009)Glenne regionale senter for autisme, Psykiatrien i Vestfold, utviklet og utprøvde i 2006 et veiledningsprogram tilpasset foreldre til barn med autisme-spekterdiagnoser. Autismeteamet i Nordland, Barne og ungdomspsykiatrien, ...