• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra HiNe
  • Fag- og profesjonsoppgaver - deltids førskolelærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra HiNe
  • Fag- og profesjonsoppgaver - deltids førskolelærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen

Nilsen, Kathrine
Student paper, others
Thumbnail
View/Open
fagoppgavenilsenk.pdf (384.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145414
Date
2014-02-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • Fag- og profesjonsoppgaver - deltids førskolelærerutdanning [54]
Abstract
I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når de skulle sove. Mens vi som jobbet på småbarnsavdelingen med ansvaret for ettåringene mente at det var viktig å opprettholde dette i en overgangsperiode for de barna som var vant til dette hjemmefra.

Kunnskapene jeg har fått gjennom studietiden har lært meg at måten vi på småbarnsavdelingen jobbet på i møte med ettåringene har vært velbegrunnet. Det å ha god tid for å gi barna omsorg og kjærlighet i overgangen fra hjem til barnehage, er i seg selv en styrke for å oppnå trygg tilknytning. Det var viktig for pedagogisk leder og assistentene å fokusere på at ettåringens trivsel og utvikling skulle veie tyngst i tilvenningstiden. Derfor har jeg i mine videre undersøkelser rettet hovedfokuset på ettåringenes møte med barnehagen og hvordan ivaretas ettåringenes behov. Jeg har også ønsket å belyse andre førskolelæreres erfaringer og refleksjoner rundt oppstarten i barnehagen.

Med mine erfaringer og tanker som bakteppe ble problemstillingen slik: ”Hvordan jobber førskolelærere med å tilrettelegge for omsorg og tilknytning ved ettåringens oppstart i barnehagen?” Målet med oppgaven er å belyse hvordan et utvalg andre barnehager ivaretar ettåringenes behov. Dette forutsetter at jeg får intervjue pedagogiske ledere som er kunnskapsrike og reflektert overfor ettåringens behov.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit