dc.contributor.author | Nilsen, Kathrine | |
dc.date.accessioned | 2014-02-21T09:12:58Z | |
dc.date.available | 2014-02-21T09:12:58Z | |
dc.date.issued | 2014-02-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/145414 | |
dc.description.abstract | I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når de skulle sove. Mens vi som jobbet på småbarnsavdelingen med ansvaret for ettåringene mente at det var viktig å opprettholde dette i en overgangsperiode for de barna som var vant til dette hjemmefra.
Kunnskapene jeg har fått gjennom studietiden har lært meg at måten vi på småbarnsavdelingen jobbet på i møte med ettåringene har vært velbegrunnet. Det å ha god tid for å gi barna omsorg og kjærlighet i overgangen fra hjem til barnehage, er i seg selv en styrke for å oppnå trygg tilknytning. Det var viktig for pedagogisk leder og assistentene å fokusere på at ettåringens trivsel og utvikling skulle veie tyngst i tilvenningstiden. Derfor har jeg i mine videre undersøkelser rettet hovedfokuset på ettåringenes møte med barnehagen og hvordan ivaretas ettåringenes behov. Jeg har også ønsket å belyse andre førskolelæreres erfaringer og refleksjoner rundt oppstarten i barnehagen.
Med mine erfaringer og tanker som bakteppe ble problemstillingen slik: ”Hvordan jobber førskolelærere med å tilrettelegge for omsorg og tilknytning ved ettåringens oppstart i barnehagen?” Målet med oppgaven er å belyse hvordan et utvalg andre barnehager ivaretar ettåringenes behov. Dette forutsetter at jeg får intervjue pedagogiske ledere som er kunnskapsrike og reflektert overfor ettåringens behov. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | omsorg | no_NO |
dc.subject | tilknytning | no_NO |
dc.subject | små barn | no_NO |
dc.subject | barnehagen | no_NO |
dc.title | Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen | no_NO |
dc.type | Student paper, others | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 26 s. | no_NO |