Arbeid med kniv i rått tre - bruk av kniv som redskap for tradering av håndverks- og kulturarv
Original version
Gårdvik, M. Arbeid med kniv i rått tre - bruk av kniv som redskap for tradering av håndverks- og kulturarv. I T.M. Guldal [et al.](red.), FoU i praksis 2009 : rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning (s. 67-79). Trondheim: Tapir akademisk forlag.Abstract
I mediebildet omtales kniven oftest i negative vendinger i forbindelse med reportasjer fra voldshandlinger. Den norske knivtradisjonen har endret seg ved at kniven har beveget seg fra å være et naturlig redskap i forlengelse av hånden til å bli et stikkvåpen. Knivens funksjon som skjærende redskap er imidlertid ikke passè. Å arbeide med kniv som redskap krever fagkunnskap og erfaring. Artikkelen utforsker spikkekniven som redskap til bruk i barnehage og skole, og er basert på en kvalitativ undersøkelse av arbeid med kniv i rått tre med 4-6- åringer, 9-12-åringer og studenter. Resultatet fra undersøkelsen viser at jo tidligere barn får erfaring og kunnskap om arbeid med kniv og rått tre, jo sikrere blir de i å bruke kniven som redskap, det de lager får høyere kvalitet og de har bedre utviklet motorikk. Ved å starte opplæringen i barnehagen etablerer barna tidlig respekt og forståelse for og erfaring med kniven som allsidig skjærende verktøy.