Reflekterende team som metode i Trafikklærerutdanningen: et praktisk utviklingsprosjekt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147155Utgivelsesdato
2008-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Trafikklærerutdanningen ble et toårig høgskoletilbud ved Høgskolen i Nord-Trøndelag
(HiNT) fra januar 2004. Trafikklærerutdanning er et viktig satsningsområde for myndighetene
når det gjelder trafikksikkerhetsarbeid. Det blir stilt høye kvalitetskrav til utdanningen, der det
er et overordnet mål å integrere teori - og praksisundervisning ved høgskolen. Som et ledd i
dette blir praksis gjennomført i høgskolens egen integrerte trafikkskole. Som masterstudenter
i kunnskapsledelse har vi fokus på kunnskap og læring, og vi ønsker gjennom vår avhandling
å se nærmere på om trafikklærerutdanningen kan ta i bruk en ny metode for å imøtekomme
kvalitetskravene på utdanningen.
Vi har utviklet og prøvd ut en metode der et overordnet mål er å bedre trafikklærerstudentens
evne til selv å reflektere over egen og andres handlinger; reflekterende team. Vi gjorde en
kvalitativ tilnærming i praksisundervisningen ved HiNT våren 2008, gjennom et pilotforsøk
og 6 praksistimer med studenter har vi utviklet og tilpasset reflekterende team til
trafikklærerutdanningen. Vi har gjennom prosessen kommet frem til et teoretisk rammeverk
for vår forskning som bygger på kunnskap og læring.
Resultatene av vår empiri og tolkning av funn viser at studentene opplever det å bruke
reflekterende team som et verdifullt tillegg i trafikklærerutdanningen. Vi har vurdert data opp
imot teorirammeverket vårt og funnet noen barrierer for å gjennomføre metoden. Omsorg i
gruppa er viktig. Tryggheten og evnen til aktiv empati, samt viljen til å reflektere over
handlinger, følelse og tanker påvirker kvaliteten på det reflekterende teams arbeid. En
utfordring videre vil være å implementere metoden ved HiNT’s avdeling for
trafikklærerutdanning. Dette vil kreve støtte fra ledelsen, involvering av kolleger ved høgskolen samt å integrere metoden i teorifagene. / The driving teacher education became a two year university college programme in 2004, at Nord-Trøndelag University College. Educating driving teachers is an important issue for the
authorities when it comes to road safety work. There are high quality demands concerning the
education. One main issue is to integrate theoretical and practical subjects at the university
college. To cover this aspect the university college has its own integrated driving school. As
we are master-students in knowledge management our main focus is on knowledge and the
process of learning, and we wish through our project to find out if the university college can
use this method in educating driving teachers to comply with the quality demands of the
education.
The focus in our master project is to develop and try out an additional method to help driving
teacher students to reflect on their own, and others actions; by using reflecting team. We have
done a qualitative approach to the field at the university college during spring 2008. Through
a pilot project and six driving lessons we have developed and adjusted reflecting team as a
method. During this process we have come up with a theoretical framework which will
support our focus on knowledge and the learning process.
Results from our empirical research and interpretation of data and information shows that
students have experienced the use of reflecting teams as a valuable addition to driving teacher
education. We have found some hindrances that are important to consider if this method shall
have the effect it is supposed to have. A caring atmosphere is quite important in the group. To
feel safe and the ability to use active empathy, and the will to reflect on actions, emotions and
thoughts will affect the quality of the work of the reflecting team. An additional challenge is
to implement this method at the university college, this requires support from the management
and other colleagues in addition to implementing it into the theoretical subjects of the
education.