Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/227873Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Aakre, B.M. (2014). Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet. FORMakademisk, 7(2). Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/443/847Sammendrag
Denne artikkelen handler om fagområdene formgiving, design og håndverk i norsk videregående opplæring, med særlig fokus på de endringer som ble gjennomført med Kunnskapsløftet i 2006. Det tas utgangspunkt i Formgivingsfag som ble innført i 1994 som en kombinert studieretning med felles grunnopplæring, der en del førte fram til studiekompetanse, og de fleste håndverksfagene fram til fagbrev. Med Kunnskapsløftet ble disse skilt fra hverandre: Formgivingsfag ble videreført som programfag innenfor Studiespesialiserende utdanningsprogram. Håndverksfagene ble videreført i et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram med betegnelse Design og håndverk. Hvor dyptgripende ble endringene i struktur og innhold, og hvordan har elever og lærere erfart disse endringene i praksis? Spørsmålene søkes besvart med støtte i to kvantitative undersøkelser, en før og en etter innføring av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen tyder på at innholdet i de to programmene forble nokså like med hensyn til innhold, arbeids- og vurderingsformer, spesielt i grunnopplæringen. Begge programmene domineres fortsatt av jenter, og design oppfattes å være det sentrale i begge utdanningene.