Elle melle deg fortelle…Hvordan og hvorfor yrkesveileder faglæreren elever i helsefagarbeiderutdanningen i videregående skole -og hvordan sammenfaller dette med samfunnets behov for utdanning av kompetent helsepersonell?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357123Utgivelsesdato
2015-10-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler faglærerens undervisnings- og veiledningspraksis av helsefagarbeidereleven i videregående skole, og om denne praksisen bidrar til at helsevesenet får sine sårt tiltrengte fagutdannede. Funnene tyder også på at yrkesveiledning ikke blir løftet som et tema, hverken fra skoleeier eller skoleledelse, og at yrket dermed kan bli litt borte for å i stedet følge intensjonene om å øke gjennomføringsgraden av elever som fullfører videregående skole. I lys av disse funnene kan det tenkes at faglærerens veiledningspraksis i en stor grad rettes nettopp mot elevenes individuelle behov samt dokumentasjonskrav og rapportering i forhold til lærings- og kompetansemåloppnåelse, snarere enn mot samfunnets behov for kunnskapsrike og kompetente helsefagarbeidere. Når det da stilles spørsmål om faglæreren på helsefagarbeiderutdanningen skal være en yrkesfaglærer eller en sykepleier med PPU, kan funnene og analysen av disse tyde på at det er av mindre betydning. Derimot synes det å være betimelig å spørre om utdanningen trenger en ny reform, der helsefagarbeiderutdanningen igjen skal fokuseres inn mot å være 5 en utdanningsvei der fagbrev er regelen snarere enn unntaket, og yrkesveiledning derfor rettes mot faget og mulighetene dette gir