Læring i jagerflymiljøet gjennom prosedyrer, praksis og kropp.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358103Utgivelsesdato
2015-10-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien setter søkelys på læring i jagerflymiljøet. Gjennom observasjoner og intervju av 6 jagerflygere ved en jagerflyskvadron i Bodø ser jeg nærmere på hvilke læreprosesser som bidrar til å utvikle prestasjoner i et miljø med høyt fokus på prestasjoner og læring. For å skille mellom bevisstgjøring av dagens praksis og mulig forbedring av denne praksisen, stiller jeg to forskningsspørsmål:
1. Hvordan kan jagerflygernes læringsprosesser forstås i lys av dagens kunnskapstrender?
Studien viser funn innenfor alle tre perspektiv i hver av fasene, men likevel synes det å være enkelte perspektiv som i større grad setter preg på fasen enn andre.
2. Hvordan kan jagerflygernes læringsprosesser forbedres? Studien peker på at det kroppslige og det intuitive i høyeste grad er tilstede i action, men i mindre grad er gjenstand for refleksjon i planlegging og debriefing.