Den profesjonelle barnehagelæreren: likestilling mellom gutter og jenter i barnehagen
Abstract
Vi har fått i oppgave å lage en undersøkelse som omhandler Den profesjonelle
barnehagelæreren. Mitt tema for undersøkelsen er likestilling mellom gutter og jenter i
barnehagen.
Formålet med oppgaven er å formidle viktigheten av likestillingsarbeid i barnehagen. Dette
viser seg å være et nedprioritert tema, noe som kan gi konsekvenser for barnets
identitetsskaping.
Problemstillingen min er: Hvordan oppfatter barnehagelæreren likestilling mellom gutter og
jenter i barnehagen? For at oppgaven skal få et helhetlig perspektiv, har jeg valgt å finne teorigrunnlag som belyser
likestillingsbegrepet, likestillingsarbeid i barnehagen og ulike kjønnsdiskurser. For å finne
svar på problemstillingen har jeg valgt å bruke intervju som metode.
En hovedkonklusjon jeg sitter igjen med etter å ha skrevet oppgaven er at refleksjon sammen
med hele personalet der man deler kunnskaper og erfaringer, danner lik kompetanse på
området hos hele personalet. En lik oppfatning er at likestilling handler om at vi er likeverd,
og at gutter og jenter skal ha like muligheter til deltakelse i barnehagehverdagen.