Lærerutdanning på tvers av fag i studentenes første studieår
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2391546Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Løfsnæs, E. (2016). Lærerutdanning på tvers av fag i studentenes første studieår. Psykologi i kommunen, 51(1), 55-63. Hentet fra http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Elsa-L%C3%B8fsn%C3%A6s-L%C3%A6rerutdanning-1-2016.pdfSammendrag
Utgangspunktet for denne undersøkelsen er individuelle refleksjonsnotater som studentene i grunnskolelærerutdanningen for første til sjuende trinn skrev ved slutten av sitt første studieår.I refleksjonsnotatene skulle de skrive om sin egen utvikling fram mot lærerrollen. Studentene uttrykte stor tilfredshet med studiet og sin egen utvikling. Det ble blant annet sagt at de håpet å få de samme lærerne neste år. På denne bakgrunn fikk jeg inspirasjon til, innen organisatoriske rammer, å forsøke å synliggjøre helhetlige pedagogiske vektlegginger på tvers av fag og for disse studentene. Mine pedagogiske vektlegginger forklares som et utgangspunkt, og det foretas intervju med lærerne som hadde disse studentene i deres første studieår. Problemstillingen ble dermed: Hvilke helhetlige vektlegginger gjøres på tvers av fag ut over pedagogikkfaglige vektlegginger og plannivåer i første studieår i grunnskolelærerutdaning for 1.-7.trinn?