Intuisjonens rolle innen lederrekruttering. Hva slags kunnskap baserer toppledere i konkurranseutsatt næring seg på når de tar den endelige rekrutteringsbeslutningen ved ansettelse av ledere inn til egen ledergruppe?
Abstract
Denne avhandlingen søker forståelse av hvordan beslutninger ved lederrekruttering arter
seg, og hvilken kunnskap beslutningen baseres på?
Hensikten med studien er å utvikle bedre forståelse av anvendt praksis hos rekrutterende
ledere i konkurranseutsatt næring. Med en antakelse om at arbeiderne er en betydelig og
viktig bestanddel i virksomheter er tanken at ansettelsen av disse, ikke minst på ledernivå,
representerer et interessant utsnitt for strategisk viktige beslutninger.
Min overordnede problemstilling stiller spørsmålet:
Hva slags kunnskap baserer toppledere i konkurranseutsatt næring seg på når de tar den
endelige rekrutteringsbeslutningen ved ansettelse av ledere inn til egen ledergruppe?
Gjennom dybdeintervju av 4 toppledere i konkurranseutsatt næring i Trondheims-området
ser jeg nærmere på deres siste lederansettelser inn til egen ledergruppe i virksomheten.
Studien viser at beslutningen ved lederrekrutteringen har en analytisk fundert innledning og
avslutning, men i det en konkret kandidat kobles sammen med en ledig lederstilling baseres
kunnskapen på tause, praksis- og følelsesbaserte elementer. Et kunnskapslandskap hvor
begrepet intuisjon har sitt tilholdssted. Om ikke dette er selve rekrutteringsbeslutningen så
virker dette koblingsøyeblikket uansett å ha avgjørende betydning for
rekrutteringsbeslutningen.