Intuisjonens rolle innen lederrekruttering. Hva slags kunnskap baserer toppledere i konkurranseutsatt næring seg på når de tar den endelige rekrutteringsbeslutningen ved ansettelse av ledere inn til egen ledergruppe?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2417201Utgivelsesdato
2016-10-24Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen søker forståelse av hvordan beslutninger ved lederrekruttering arter
seg, og hvilken kunnskap beslutningen baseres på?
Hensikten med studien er å utvikle bedre forståelse av anvendt praksis hos rekrutterende
ledere i konkurranseutsatt næring. Med en antakelse om at arbeiderne er en betydelig og
viktig bestanddel i virksomheter er tanken at ansettelsen av disse, ikke minst på ledernivå,
representerer et interessant utsnitt for strategisk viktige beslutninger.
Min overordnede problemstilling stiller spørsmålet:
Hva slags kunnskap baserer toppledere i konkurranseutsatt næring seg på når de tar den
endelige rekrutteringsbeslutningen ved ansettelse av ledere inn til egen ledergruppe?
Gjennom dybdeintervju av 4 toppledere i konkurranseutsatt næring i Trondheims-området
ser jeg nærmere på deres siste lederansettelser inn til egen ledergruppe i virksomheten.
Studien viser at beslutningen ved lederrekrutteringen har en analytisk fundert innledning og
avslutning, men i det en konkret kandidat kobles sammen med en ledig lederstilling baseres
kunnskapen på tause, praksis- og følelsesbaserte elementer. Et kunnskapslandskap hvor
begrepet intuisjon har sitt tilholdssted. Om ikke dette er selve rekrutteringsbeslutningen så
virker dette koblingsøyeblikket uansett å ha avgjørende betydning for
rekrutteringsbeslutningen.