Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title
Now showing items 25-35 of 35
-
Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
(Master thesis, 2015-02-16)I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til ... -
Skriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål
(Master thesis, 2015-02-09)I denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. ... -
Suksesskriterier og snubletråder med Nysgjerrigpermetoden : en fenomenologisk studie av 3 læreres opplevelse og beskrivelse av hva de opplever som suksesskriterier og snubletråder ved bruk av Nysgjerrigpermetoden
(Master thesis, 2015-07-06)I denne undersøkelsen er det Nysgjerrigpermetoden som er i fokus. Nysgjerrigpermetoden en vitenskapelig prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i barneskolen (Furøy, Hauge, & Møllhausen, 2014). Metoden skal gi barn ... -
Teknologi i praksis – fungerer faget etter hensikten? : denne studien undersøker hvordan elever vurderer det nye valgfaget teknologi i praksis i lys av intensjonen og hensikten med valgfaget
(Master thesis, 2015-07-06)Denne studien var en undersøkelse om hvordan elevene vurderer valgfaget teknologi i praksis. Det nye teknologifaget i skolen er et resultat av Stortingsmelding 22 fra Kunnskapsdepartementet, som konkluderte med at innholdet ... -
Tro på egen kompetanse, et kjennetegn på den gode naturfaglærer? : Betydningen av lærerens faglige selvtillit i naturfag for undervisningspraksis og for elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. En undersøkelse basert på TIMSS 2007
(Master thesis, 2010-11-12)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt hvordan lærerens faglige selvtillit påvirker undervisningspraksis, elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. Undervisningspraksis har jeg undersøkt både ... -
Ud med skolen : undersøgelse på udeundervisning i matematik og fysik
(Master thesis, 2011-10-03)Denne undersøgelse ser på den aktivitetsbaserede udeundervisning, og om den kan være med til at påvirke eleverne i to 9. klassers motivation, læring, sociale miljø og holdninger til matematik og fysik, samt lærerens, for ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling og dybdelæring i naturfag : et marint søppelprosjekt
(Master thesis, 2018) -
Vurdering – for læring : en kvantitativ studie i forbindelse med ny forskrift om vurdering i grunnskolen og videregående skole. - Studien gjort blant naturfaglærere på 7. trinn
(Master thesis, 2013-09-06)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt om naturfaglærerne på 7.trinn kjenner ny forskrift til opplæringsloven om vurdering, som ble innført 1.august 2009. Forskriften skal implementeres i løpet av 4 år. Jeg foretok ... -
Vurderingsforskriftens inntreden i norsk skole : bruker naturfaglærere vurdering bevisst som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag?
(Master thesis, 2015-02-09)Nyere forskning har vist at vurdering er et viktig virkemiddel for å fremme læring. Som følge av dette har Utdanningsdirektoratet lagt føringer for en ny lærings- og vurderingskultur i norsk skole, som er tydeliggjort i ... -
Wiki-prosessen, en god nok kvalitetssikring? : Fungerer wiki-prosessen godt nok til å kunne kvalitetssikre de biologiske artiklene i Wikipedia for bruk i skolen?
(Master thesis, 2008-11-10)Internettet blir stadig mer brukt i skolesammenhenger. Men hvor flinke er vi å vurdere informasjon vi finner på nettet. Ifølge Internettforskere er vi langt fra dyktige nok. Derfor er det viktig å finne gode Internettressurser ...