Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Title
Now showing items 15-34 of 35
-
Komparativ undersøkelse på naturfaglige artikler, med fokus på faglig kvalitet : Wikipedia vs. Store Norske Leksikon
(Master thesis, 2009-11-10)Wikipedia er et internettbasert oppslagsverk som har hatt en enorm økning i antall artikler, siden starten i 2001. Wikipedia har en struktur som gjør at det er vanlige folk som utarbeider alle artiklene, i stedet for ... -
Leksebruk i naturfagundervisningen - Hvordan bruker lærere hjemmelekser i sin undervisning i naturfag, og hvilken betydning har type og mengde hjemmelekser for læring hos norske elever på 8. årstrinn? En undersøkelse basert på data fra TIMSS 2007
(Master thesis, 2011-09-21)Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring ... -
Lekser og læring i naturfag – kan vi lære noe fra Finland? En komparativ studie i bruk av lekser basert på data fra TIMSS 2011
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sammenlignet bruk og oppfølging av hjemmelekser i Norge og Finland basert på data fra TIMSS 2011, for å undersøke om lekser kan være en faktor som kan forklare prestasjonsforskjeller mellom ... -
Lekser og læring i realfag : sammenhenger mellom prestasjoner og lekser i matematikk og naturfag/fysikk på ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2012-09-27)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhenger mellom mengde og type lekser i norsk ungdomsskole og videregående skole i fagene matematikk og naturfag/fysikk ved å analysere data fra TIMSS 2007 for 8. trinn og TIMSS ... -
Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet
(Master thesis, 2015-07-06)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer med utgangspunkt i 30 frigitte oppgaver fra TIMSS 2011, og har sett om dette har noen sammenheng ... -
Lærerkompetanse og elevprestasjoner : sammenhenger mellom lærerens faglige kompetanse i realfag og elevenes prestasjoner i naturfag
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhengen mellom hvor godt norske elever presterer i naturfag på 8. trinn og hvilken utdannelse naturfaglærerne deres har. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen i ... -
”Man må jo rekke å tenke selv” En casestudie av hva elevene, foreldrene og læreren i en 5.-klasse mener om å gjøre hjemmeforsøk som introduksjon til teoriundervisningen på skolen
(Master thesis, 2013-09-06)Denne masteroppgaven utforsker en undervisningsmetode i naturfag der elevene gjør hjemmeforsøk sammen med foreldrene før teoriundervisningen på skolen. I motsetning til lignende studier av metoden har foreldrene en ... -
Naturfag i en kulturhistorisk ramme : Et utviklingsarbeid i naturfag med utgangspunkt i surfôrgrop-tradisjonen på fjellgården Bredek
(Master thesis, 2008-11-10)Bredekprosjektet dreier seg om at elevene skal bli kjent med livet på en fjellgård i eldre tider, samtidig som de også skal lære noe om naturfaglige tema. En evaluering av Bredekprosjektet 2007, tydet på at det var liten ... -
Naturfagsamarbeid på tvers av tre skoleslag : barneskole, ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2018) -
Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
(Master thesis, 2015-02-16)I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til ... -
Skriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål
(Master thesis, 2015-02-09)I denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. ... -
Suksesskriterier og snubletråder med Nysgjerrigpermetoden : en fenomenologisk studie av 3 læreres opplevelse og beskrivelse av hva de opplever som suksesskriterier og snubletråder ved bruk av Nysgjerrigpermetoden
(Master thesis, 2015-07-06)I denne undersøkelsen er det Nysgjerrigpermetoden som er i fokus. Nysgjerrigpermetoden en vitenskapelig prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i barneskolen (Furøy, Hauge, & Møllhausen, 2014). Metoden skal gi barn ... -
Teknologi i praksis – fungerer faget etter hensikten? : denne studien undersøker hvordan elever vurderer det nye valgfaget teknologi i praksis i lys av intensjonen og hensikten med valgfaget
(Master thesis, 2015-07-06)Denne studien var en undersøkelse om hvordan elevene vurderer valgfaget teknologi i praksis. Det nye teknologifaget i skolen er et resultat av Stortingsmelding 22 fra Kunnskapsdepartementet, som konkluderte med at innholdet ... -
Tro på egen kompetanse, et kjennetegn på den gode naturfaglærer? : Betydningen av lærerens faglige selvtillit i naturfag for undervisningspraksis og for elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. En undersøkelse basert på TIMSS 2007
(Master thesis, 2010-11-12)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt hvordan lærerens faglige selvtillit påvirker undervisningspraksis, elevenes læringsutbytte, tro på egne ferdigheter og holdning til faget. Undervisningspraksis har jeg undersøkt både ... -
Ud med skolen : undersøgelse på udeundervisning i matematik og fysik
(Master thesis, 2011-10-03)Denne undersøgelse ser på den aktivitetsbaserede udeundervisning, og om den kan være med til at påvirke eleverne i to 9. klassers motivation, læring, sociale miljø og holdninger til matematik og fysik, samt lærerens, for ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling og dybdelæring i naturfag : et marint søppelprosjekt
(Master thesis, 2018) -
Vurdering – for læring : en kvantitativ studie i forbindelse med ny forskrift om vurdering i grunnskolen og videregående skole. - Studien gjort blant naturfaglærere på 7. trinn
(Master thesis, 2013-09-06)I denne undersøkelsen har jeg undersøkt om naturfaglærerne på 7.trinn kjenner ny forskrift til opplæringsloven om vurdering, som ble innført 1.august 2009. Forskriften skal implementeres i løpet av 4 år. Jeg foretok ... -
Vurderingsforskriftens inntreden i norsk skole : bruker naturfaglærere vurdering bevisst som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag?
(Master thesis, 2015-02-09)Nyere forskning har vist at vurdering er et viktig virkemiddel for å fremme læring. Som følge av dette har Utdanningsdirektoratet lagt føringer for en ny lærings- og vurderingskultur i norsk skole, som er tydeliggjort i ...