Browsing Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag by Title
Now showing items 38-57 of 73
-
«Itjnå tvil. Det virke!» Kultur for helse og verdighet - eksemplet Ytterøy helsetun
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;97, Peer reviewed; Research report, 2014-06-19)Rapporten «Itjnå tvil. Det virke!» Kultur for helse og verdighet - eksemplet Ytterøy helsetun» er tuftet på eksistensialistisk-humanistisk tenkning, der omsorg grunnleggende sett handler om det å verne liv, og det å bidra ... -
Job satisfaction and job performance – impacts on human capital
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;70, Conference object; Peer reviewed; Research report, 2010-11-24)Within macroeconomics it is a well established point of view that investments in human capital is important for the economic growth of a region. In this paper we will look at the connection between job satisfaction and ... -
Kommunestyre og lokaldemokrati: en empirisk undersøkelse av makt tillagt kommunestyret
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;94, Peer reviewed; Research report, 2014-02-18)Formelt er kommunestyret kommunens øverste maktorgan. For at det lokale demokratiet skal ha en mening, må dette organet reelt utøve makten i kommunen. Rapporten viser at flertallet av de spurte kommunestyrerepresentanten ... -
Kontraktsledelse: relasjonen mellom virksomhetsledelse og kontraktshåndtering, belyst via fire norske virksomheter
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;68, Doctoral thesis, 2010-02)Hvorfor bør vi rette et ledelsesmessig fokus mot virksomhetsinterne forhold i kontraktsarbeidet? Utfordringen har vi forsøkt å håndtere ved å gjennomføre en empirisk studie, hvor vi har stilt spørsmål ved hvordan ... -
Kulturaktiviteter for mennesker med utviklingshemming: et samarbeidsprosjekt mellom Namsos kommune og HiNT for å utvikle tilbudet ved Grotta fritidsklubb
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-01-16)Hovedmålet for dette prosjektet har vært å utvikle et teatertilbud ved Grotta fritidsklubb og prosjekt som har hatt følgende delmål: 1) å utvide tilbudet til å omfatte tilbud innen dans og drama/teater, og 2) å utvikle ... -
Kulturelt mangfold i barnehager og skoler: evaluering av utbytte av kompetanseutviklingsprosjekt i regi av NAFO, HiNT og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
(Høgskolen i Nord-Trøndelag / Rapport;81, Peer reviewed; Research report, 2012-05-07)Denne rapporten er resultatet av et forskningsprosjekt der fire ansatte ved HiNT har undersøkt deltakernes utbytte av et kompetanseutviklingsprosjekt om inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler i ... -
Kunnskap er infrastruktur: Høgskolens rolle i regionalt utviklingsarbeid i et distriktspolitisk perspektiv
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2008-04-29)Denne rapporten ønsker å presentere og diskutere høgskolens regionale utviklingsrolle i et distriktspolitisk perspektiv. Dette arbeidet vil kunne bidra til å utvikle et nyttig teoretisk fundament for hvordan distriktsbaserte ... -
Kvalitetssikret forvaltning og overvåking av biologisk mangfold i kystgranskog – boreal regnskog
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2008-11-03)Totalt 29 lokaliteter med kystgranskog (boreal regnskog) er undersøkt med hensyn på utvikling av populasjoner for rødlistede lavarter. Utvalget av lokaliteter har dekket kystgranskog med ulik størrelse, type og hogstinngrep, ... -
Landbrukets betydning for den økonomiske utvikling i Trøndelag
(Rapport, Research report; Peer reviewed, 2004)Høgskolen i Nord-Trøndelag ble kontaktet av Nord-Trøndelag fylkeskommune og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag sent på høsten 2003 fordi det var ønske om å få utført en analyse som tok opp landbrukets betydning for den økonomiske ... -
Lerk (Larix spp.) i Trondheim bymark: erfaringer 135 år etter første planting
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Others, 2007-10-04)I Trondheim bymark (Bymarka) ble det mellom 1872 og 1922 plantet mer enn 2,8 millioner planter. Av disse var knapt 161 000 lerk. Av de 32 innførte treslagene som ble plantet viser lerk den beste utviklingen. Europalerk ... -
Lokale helsetjenester – psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal: følgeforskning delrapport 1
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;104, Peer reviewed; Research report, 2016-01-12)Prosjektet «Lokale helsetjenester psykiatri, rus og somatikk i Bindal og Ytre Namdal» leverte sin sluttrapport i januar 2015. Målsetting i prosjektet har vært å etablere et koordinert tilbud til befolkningen når det ... -
Lærere og forskere i samarbeid om utvikling av skolen Erfaringer fra Ladeprosjektet
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;74, Peer reviewed; Research report, 2011-04-12)Denne rapporten omhandler et delprosjekt i Ladeprosjektet. Dette var et aksjonsforskningsprosjekt støttet av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning. Prosjektet var ... -
Læring gir næring – næring gir læring? Gården som pedagogisk ressurs i Nord-Trøndelag: evalueringsrapport nr 1
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;16, Peer reviewed; Research report, 2004-05)Gården som pedagogisk ressurs (GSPR) i Nord-Trøndelag er et pilotprosjekt som bygger på, videreutvikler og lager regionale tilpasninger av erfaringene som ble gjort i eksempelsamlinga ”Gården som pedagogisk ressurs” ... -
Med simuleringsenheten som aktiv læringsarena for sykepleiestudentene: læringsutbyttene er målet - pedagogikken er verktøyet
(Rapport / Høgskolen i Nord_Trøndelag;103, Peer reviewed; Research report, 2015-07-01)Helsefagutdanningen i Nord-Trøndelag (HiNT) består av to campuser; Namsos og Levanger. Siden 2008 er avansert simuleringsdukke brukt som pedagogisk metode til sykepleiestudentene ved campus Namsos. l 2011 ble simulering ... -
Mellom individuell og kollektiv praksis: evaluering av “Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler” i Nord-Trøndelag
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-08-24)Denne rapporten er et resultat av en evaluering av ”Prosjekt lokale arbeidstidsavtaler i Nord-Trøndelag”. Prosjektet ble satt i gang i desember 2006 og skal avsluttes høsten 2009. Initiativet kom fra KS og Utdanningsforbundet ... -
Ole Konrad Ribsskog (1865-1941): Oppvekst, lærerskole og de første erfaringene som lærer
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;73, Peer reviewed; Research report, 2011-03-31)Dette arbeidet er første del av et større arbeid om læreren, organisatoren og skolepolitikeren Ole Konrad Ribsskog fra Flatanger i Nord-Trøndelag. Dette arbeidet omhandler Ribsskogs oppvekst, seminarutdanning og de første ... -
Ole Konrad Ribsskog: årene i Trondheim (1893-1941)
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;75, Peer reviewed; Research report, 2011-09-01)Dette arbeidet omfatter Ole Konrad Ribsskogs periode som lærer, administrator og skolepolitiker i Trondheim perioden 1893 til 1941. -
Palliasjon i rurale strøk: lindrende omsorg for eldre kreftpasienter som bor hjemme. En systematisk litteraturstudie
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;88, Peer reviewed; Research report, 2013-03-04)Det finnes generelt lite kunnskap om eldre med kreft, og spesielt når kreften når et avansert stadium og krever palliativ tilnærming. Samtidig som det kan forventes at geografiske helseulikheter vil øke i takt med en økende ... -
Playful teasing in liminal space: a critical view on organizational improvisation
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Research report; Peer reviewed, 2008-02-15)The article demonstrates how the most frequent rationales for the application of improvisation in professional practice fall into three categories. It is an attempt to show that these categories are valid for work ... -
Praksis og utdanning hånd i hånd
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;101, Research report, 2014-11-19)Rapporten bygger på samarbeidsprosjektet "Praksis og utdanning hånd i hånd, med simuleringsenheten som læringsarena", og presenterer resultatene fra fagsamlinger for helsepersonell i Namdalen og bachelorutdanningen i ...