• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Masteroppgaver i kunnskapsledelse (MKL)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Masteroppgaver i kunnskapsledelse (MKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ja, vis meg da! Du vet den følelsen når hjertet mykner

Fure, Monica Borg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Monica Borg Fure.pdf (8.682Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429009
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i kunnskapsledelse (MKL) [166]
Abstract
Denne avhandlingen tar for seg hvordan leder anvender verktøy for å lage en selvgående

teaterorganisasjon. Avhandlingen ser på teaterorganisasjonen gjennom

observasjoner av tilblivelsen av en teateroppsetning. De involverte i en teaterorganisasjon

arbeider alltid med en absolutt tidsfrist for levering av produktet. Den absolutte tidsfristen kan

ikke flyttes fordi den er offentlig kunngjort og publikum forventer å gå i teateret de dagene

som forestillingene skal avvikles Således redegjør denne avhandlingen for hvordan leder anvender ulike

verktøy for å kommunisere med de involverte, på en slik måte at de når de fastsatte mål til

rett tid. Det kan synes som om bruk av verktøy er en kilde til muligheter og bidrar til å utvide

handlingsvokabularet til organisasjonen og for hver enkelt kunnskapsarbeider og for helheten

de utgjør i felleskap.

Det er blitt benyttet en triangulær metode: Casestudie, intervjuer og teori. Hovedfokus i

metode er observasjoner av casestudie gjennom feltarbeidet over 5 uker.

Intervjuer og teori er supplerende til dette. Feltobservasjoner ble nøyaktig notert ut i fra

observasjon av ordhandlinger, fysiske handlinger og tankehandlinger.

Analysen av kunnskapsledelse basert på funn i forskning har jeg delt inn i tre hovedfaser:

Hva-, hvorfor- og hvordan-fasen. Det er gjort 3 sentrale funn i forskningen: Leder anvender

hele instrumentet sitt som verktøy i sin ledelsesform. Leder anvender sanselighet, lyttefaktor

og ansvar som verktøy. Og Leder strukturerer arbeidet kontinuerlig i samspill med

overordnete planer, hva prosjektet utvikler seg til å bli og i samråd med hva de involverte

bidrar med og har behov for. Dette uten noen gang å miste fokus på å nå det fastsatte mål:

premieren.

Avhandlingens formål er å belyse hvordan kunnskapsledelse utøves i praksis gjennom ulike

faser av prosessen. Hvordan kunnskapsleder tilpasser, presser og kommuniserer ved hjelp

av ulike verktøy i de ulike fasene, for å arbeide frem en selvgående teateroppsetning.

Avhandlingen har også som formål å skape et bilde på hvordan teaterledelse er i

skjæringspunktet mellom en åpen og prosessuell kommunikasjon og en hierarkisk og

kommanderende kommunikasjon. For videre å se på anvendelsen av de ulike verktøy slik at

leder blir unnværlig og at kunnskapsarbeideren (les: skuespillerne) eier produktet og blir

selvdrevne i teaterorganisasjonen.
Publisher
Høgskolen i Nord-Trøndelag/Handelshøjskolen i København / Danmarks Pædagogiske Universitet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit