Ja, vis meg da! Du vet den følelsen når hjertet mykner
Abstract
Denne avhandlingen tar for seg hvordan leder anvender verktøy for å lage en selvgående
teaterorganisasjon. Avhandlingen ser på teaterorganisasjonen gjennom
observasjoner av tilblivelsen av en teateroppsetning. De involverte i en teaterorganisasjon
arbeider alltid med en absolutt tidsfrist for levering av produktet. Den absolutte tidsfristen kan
ikke flyttes fordi den er offentlig kunngjort og publikum forventer å gå i teateret de dagene
som forestillingene skal avvikles Således redegjør denne avhandlingen for hvordan leder anvender ulike
verktøy for å kommunisere med de involverte, på en slik måte at de når de fastsatte mål til
rett tid. Det kan synes som om bruk av verktøy er en kilde til muligheter og bidrar til å utvide
handlingsvokabularet til organisasjonen og for hver enkelt kunnskapsarbeider og for helheten
de utgjør i felleskap.
Det er blitt benyttet en triangulær metode: Casestudie, intervjuer og teori. Hovedfokus i
metode er observasjoner av casestudie gjennom feltarbeidet over 5 uker.
Intervjuer og teori er supplerende til dette. Feltobservasjoner ble nøyaktig notert ut i fra
observasjon av ordhandlinger, fysiske handlinger og tankehandlinger.
Analysen av kunnskapsledelse basert på funn i forskning har jeg delt inn i tre hovedfaser:
Hva-, hvorfor- og hvordan-fasen. Det er gjort 3 sentrale funn i forskningen: Leder anvender
hele instrumentet sitt som verktøy i sin ledelsesform. Leder anvender sanselighet, lyttefaktor
og ansvar som verktøy. Og Leder strukturerer arbeidet kontinuerlig i samspill med
overordnete planer, hva prosjektet utvikler seg til å bli og i samråd med hva de involverte
bidrar med og har behov for. Dette uten noen gang å miste fokus på å nå det fastsatte mål:
premieren.
Avhandlingens formål er å belyse hvordan kunnskapsledelse utøves i praksis gjennom ulike
faser av prosessen. Hvordan kunnskapsleder tilpasser, presser og kommuniserer ved hjelp
av ulike verktøy i de ulike fasene, for å arbeide frem en selvgående teateroppsetning.
Avhandlingen har også som formål å skape et bilde på hvordan teaterledelse er i
skjæringspunktet mellom en åpen og prosessuell kommunikasjon og en hierarkisk og
kommanderende kommunikasjon. For videre å se på anvendelsen av de ulike verktøy slik at
leder blir unnværlig og at kunnskapsarbeideren (les: skuespillerne) eier produktet og blir
selvdrevne i teaterorganisasjonen.