Samlivsbrudd: hvordan kan en førskolelærer legge til rette for barn i sorg/krise av et samlivsbrudd?
Abstract
Tema for rapporten er samlivsbrudd. Valg av tema er for at mange barn opplever foreldrenes samlivsbrudd, og da er det viktig at barnehageansatte har kunnskap om hvordan de tar vare på barn i en slik situasjon. Dermed ble da problemstillingen; Hvordan en førskolelærer kan legge til rette for et barn i sorg/krise av et samlivsbrudd.
For å belyse problemstillingen har jeg tatt med relevant teori, der jeg tar for meg ulike temaer som er viktig i forhold til problemstillingen. Som metode ble det valgt kvalitativ forsknings intervju, for kunne stille spørsmål som informantene kunne gå i dybden på, her har to førskolelærer uttalt seg om hvordan det tilrettelegges for barn i sorg av et samlivsbrudd. Informantene legger blant annet stor vekt på omsorg, foreldresamarbeid, se barnet og det stabile og trygge i barnehagen.