En kvalitativ studie: Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å gi et bidrag til økt kunnskap om erfaringer
med Lidcombeprogrammet (LP), som er en behandlingsmetode for førskolebarn som
stammer. LP er en direkte behandlingsmetode som er basert på foreldreinvolvering og
atferdsterapeutisk tilnærming. Metoden er lite kjent og anvendt i Norge. Det finnes generelt
lite oppdatert norsk og nordisk forskning om stamming og stammebehandlingsmetoder.
Denne oppgaven vil ta utgangspunkt i LP og logopeders erfaringer med metoden. Formålet
med oppgaven er å gi logopeder økt kunnskap om denne behandlingsmetoden. Som et resultat
av dette vil oppgaven i neste omgang kunne bidra til et bedre grunnlag for å velge eller velge
bort LP, og dermed ta stilling til om metoden skal innlemmes i logopedenes "verktøykasse".
På grunnlag av terna og formål med oppgaven har jeg kommet frem til følgende
forskerspørsmål: "Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?"
Den metodiske tilnærmingen er en sammensatt singelcasestudie med utgangspunkt i
semistrukturerte kvalitative intervju av logopeder som har prøvd ut Lidcombeprogrammet.
Resultatet av undersøkelsen er at logopedene jeg intervjuet hadde følgende erfaringer:
• De hadde i all hovedsak positive erfaringer med Lidcombeprogrammet.
• De fremhevet kurset som grundig, nyttig og positivt.
• De hadde i utgangspunktet vært skeptiske til atferdsterapeutisk tilnærming. De hadde
positive erfaringer med verbale tilbakemeldinger og uttrykte overraskelse over hvor greit
og enkelt dette var.
.. De hadde positive erfaringer med foreldreinvolvering og individuell tilpasning .
• De uttrykte tilfredshet med å ha fått et nytt "verktøy i verktøykassen". De ville ha en
eklektisk tilnærming i forhold til hvilke metoder de ville benytte senere. De trakk spesielt
frem at de ønsket å ha med elementer fra indirekte metoder i det videre arbeidet med LP.
• De ville fortsette å bruke LP, men ville ikke forkaste andre metoder til fordel for denne.
• De hadde få negative erfaringer men trakk frem mulige utfordringer ved metoden knyttet
til foreldrenes rammefaktorer og ressurser, herunder tid, innsikt og forståelse.
Description
Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013