Browsing Fag- og profesjonsoppgaver - deltids førskolelærerutdanning by Title
Now showing items 5-24 of 54
-
Barns medvirkning
(Student paper, others, 2012-03-05)Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ... -
Barns mestring i uformelle læringssituasjoner
(Student paper, others, 2012-02-28)Ut i fra mitt ønske om å undersøke de uformelle læringssituasjonene i barnehagen og utførelsen av disse med tanke på barns mestring, blir problemstillingen: Hvordan kan førskolelæreren legge til rette for at barn mestrer ... -
Danning og BRM: hvordan kan førskolelærer tilrettelegge for utvikling av dannelse ved hjelp av barns rett til medvirkning i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Tema for min undersøkelse er danning og barns rett til medvirkning. Jeg har lyst til å se på hvordan personalet i barnehagen jobber med danning og barns rett til medvirkning, med tanke på om disse kan ha innvirkning på ... -
Den profesjonelle barnehagelæreren : Mobbing i barnehagen
(Student paper, others, 2016-02-12)Tittelen på denne oppgaven er ”mobbing i barnehagen” og mitt formål er å undersøke hvordan barnehagelæreren arbeider sammen med personalet sitt i forebyggingen av mobbing. Jeg ønsker å finne ut hva barnehagelærere mener ... -
Den profesjonelle barnehagelæreren: likestilling mellom gutter og jenter i barnehagen
(Student paper, others, 2016-03-10)Vi har fått i oppgave å lage en undersøkelse som omhandler Den profesjonelle barnehagelæreren. Mitt tema for undersøkelsen er likestilling mellom gutter og jenter i barnehagen. Formålet med oppgaven er å formidle ... -
Den profesjonelle førskolelærer: nyutdannete førskolelærere
(Student paper, others, 2011-03-08)Nyutdannete førskolelærere trenger en god start. Du skal kunne forvente å få en introduksjon om den nye arbeidsplassen din. Slik en foresatt forventer at de blir introdusert når barnet deres begynner i barnehagen. Men er ... -
Den profesjonelle førskolelæreren
(Bachelor thesis, 2010-03-22)”Jo mere vi er sammen – jo gladere vi blir,” lyder en del av sangen om det å ha det gøy sammen med sine venner. Og hvem vil vel ikke ha det slik? I denne oppgaven vil jeg forsøke å få fram viktigheten av å bruke humor for ... -
Den profesjonelle førskolelæreren : "e veit om eit hemmelig rom kor vi kan gjæm oss..."
(Bachelor thesis, 2010-03-24)”Den profesjonelle førskolelærer” og med underteksten ”e veit om eit hemmelig rom, kor vi kan gjæm oss…” lyder overskriften på min fagoppgave. Teksten tar oss med inn i rom og gir assosiasjoner til det som eventuelt kan ... -
Dobbel kulturtilhørighet: hva kan førskolelærer gjøre for å støtte minoritetsspråklige barns doble kulturtilhørighet?
(Student paper, others, 2012-02-28)Rammeplanen er klar på hva barnehagene skal gjøre; støtte opp under den doble kulturtilhørigheten. Det kan være et stort rom for hvordan man velger å arbeide med dette. Rammeplanen presiserer bare at det skal være et ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema jeg har valgt er den flerkulturelle barnehagen. Grunnenene til at valget falt på dette temaet er flere. Det er svært aktuelt i vår tid, og blir mest sannsynlig enda mer belyst i årene som kommer. Det er også et tema ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-02)I dagens samfunn er det blitt lovet full barnehagedekning fra staten. Dette medfører at flere vil ha barna sine i barnehagen. Flere foreldre starter i jobb allerede når barnet deres er ca 1 år og det medfører at de søker ... -
Fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2012-03-06)Gjennom førskolelærerstudiet har jeg vært så heldig at jeg har kunnet jobbe i en barnehage på en småbarnsavdeling. Jeg har kunnet sette teorien vi har lest og lært om ut i praksis og det har vært like spennende hver gang ... -
Det fysiske innemiljøet i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Jeg har valgt å skrive om det fysiske innemiljøet i barnehagen og da i forhold til rollelek. Jeg ønsker å finne ut mer om hvordan en som førskolelærer kan legge til rette innemiljøet for rollelek. Jeg har kommet frem til ... -
Hva synes førskolelærere er viktig for barna i tilvenningsperioden?
(Student paper, others, 2012-03-05)Etter at regjeringen la til rette for full barnehage dekning i 2008, fikk barnehagene en økt andel av små barn i aldersgruppe 0-3 år. Som følge av dette kan selve innkjøringen være utfordrende i seg selv for både de nye ... -
Hvilken forståelse har barnehagelæreren av medvirkning for 1 åringene?
(Student paper, others, 2016-02-12)Det overordnede tema for denne rapporten er Den profesjonelle barnehagelærer. Ut fra dette har jeg valgt å fokusere på barns medvirkning. Ut fra dette fokuset valgte jeg problemstillingen: Hvilken forståelse har ... -
Hvilken kompetanse skal en førskolelærer ha for å være en god leder?
(Student paper, others, 2011-03-07)Gjennom mitt 34-årige liv og 14-års praksis fra barnehage har jeg møtt ulike typer ledere som har hatt hver sin lederstil. Snart skal jeg være ferdig utdannet førskolelærer for barn, medarbeidere og foreldre, og hvilken ... -
Hvordan kan førskolelærer beholde entusiasme og motivasjon i jobben med tanke på innstillinger til endringer i jobben?
(Student paper, others, 2012-03-02)Etter jeg startet på utdannelse til førskolelæreryrket ved Høgskolen i Nesna, har jeg sett hvor store endringer det har vært innenfor dette yrket de siste 10 årene spesielt. Jeg har også forstått viktigheten av at vi jobber ... -
Hvordan kan førskolelærere legge til rette for videre læring ved å reflektere over personalets tause kunnskap?
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven er valgt i forhold til temaet refleksjon av den tause kunnskapen personalet er i besittelse av i barnehagen. Alle er i besittelse av taus kunnskap, men ikke alle har en formell kunnskap. Allikevel kan ... -
Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen?
(Student paper, others, 2012-03-08)Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ... -
Hvordan synliggjør pedagogisk leder kompetansen, taus kunnskap, hos personalet?
(Student paper, others, 2012-02-29)Temaet for undersøkelsen er den uformelle/tause kunnskapen personalet innehar i barnehagen. I en institusjon som barnehagen er det ofte flere, assistenter for eksempel, som ikke har formell utdannelse, som førskolelærerutdanning, ...