Blar i Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) på tittel
Viser treff 973-992 av 2053
-
"Ka gjør æ når alt e borte etter to minutta?" : en studie av lærerens rolle i utviklingen av gode, strategiske lesere
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;13/2010, Master thesis, 2010)Innføringen av Kunnskapsløftet har medført et enormt fokus på lesing som en av fem grunnleggende ferdigheter det skal jobbes med i alle fag og på alle trinn gjennom hele det B-årige skoleløpet. Internasjonale undersøkelser ... -
Kampen mellom frihet og struktur
(Master thesis, 2011-01-04)Oppgaven er gjennomført med det mål for øyet å trekke kunnskapsløftet i musikk inn i et prosjektbasert arbeid hvor elevene kan kjenne på spennene i skaperprosessen: Kampen mellom struktur og frihet. -
Kan "Vurdering for læring" øke elevenes motivasjon for matematikkfaget?
(Master thesis, 2014) -
Kan bruk av relasjonspedagogikk i klasserommet bidra til å redusere relasjonell aggresjon mellom jenter? : en studie i videregående skole, studiespesialiserende linje
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;9/2012, Master thesis, 2012)Oppgaven vår skal belyse om det er mulig å redusere relasjonelI aggresjon blant jenter gjennom å anvende relasjonspedagogikk i klasserommet. Relasjonspedagogikkens betydning er, i et historisk perspektiv, anerkjent som ... -
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010, Master thesis, 2010)Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne ... -
Kan kompresjonsstrømper føre til raskere fjerning av laktat fra blodet? Effekten av kompresjonsstrømper som et restitusjonstiltak i løping
(Master thesis, 2012-07-10)Intensjonen med dette studiet var å undersøke om kompresjonsstrømper kan bidra til raskere fjerning av laktat fra blodet i løping ved å sammenligne bruk av kompresjonsstrømper som et restitusjonstiltak mot uten noen form ... -
Kan kroppsøving skape ro i skolen? ”Kanskje kan man springe fra uroen”
(Master thesis, 2010-04-07)Barn har en naturlig tilbøyelighet til å være aktive, både motorisk og verbalt. Når denne aktiviteten fortsetter når barna er forventet å være stille blir dette lett oppfattet som negativ uro. Det foreligger en hel rekke ... -
Kan PALS være et hjelpemiddel til å styrke klasseledelsen i skolens tilpassa opplæring?
(Master thesis, 2014) -
Kan utvikling av resiliens fremme læring av et andrespråk hos voksne innlærere?
(Master thesis, 2018) -
"Kan vi vente med å se?" : hvordan observerer barnehagen barn som er i risikosonen for å utvikle språkvansker, og hva blir gjort for å forebygge slike vansker?
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2010, Master thesis, 2010)I løpet av de siste årene er det blitt mer fokus på hvordan tidlig innsats kan virke forebyggende mot fagvansker i skolen. Ved at hjelpen settes inn tidlig kan en hindre at større og mer komplekse vansker oppstår. Forskning ... -
Kanskje jeg har lyst på ei utfordring, eller noe sånt? : tilpasset opplæring for den faglig sterke eleven med fokus på skjønnlitteraturundervisning
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;18/2012, Master thesis, 2012) -
Kantasaamesta eteläkantasaameen, osa 2. Äännehistorian todisteita eteläsaamen varhaisesta eriytymisestä.
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Karaktervurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018) -
Karriererveiledning - en studie om kommunikasjon med unge voksne om karrierevalg
(Master thesis, 2015) -
Kartlegging av behov for IKT – infrastruktur ved Høgskolen i Nesna
(Research report, 2012-04-16) -
Kartlegging av læremidler benyttet i naturfag i norske ungdomsskoler
(Master thesis, 2023) -
Kartlegging av matematisk språkkompetanse i geometri hos yrkesfaglige elever i videregående skole : utvikling, utprøving og evaluering av kartleggingsverktøy
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;11/2013, Master thesis, 2013) -
Kartleggingsverktøyet RI-5. Evidensbasert prediksjon av risiko for dysleksi hos førskolebarn
(Master thesis, 2023)