Fag- og profesjonsoppgaver - deltids førskolelærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 41-54 av 54
-
Minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Det samfunnet vi lever i dag er et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge har forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Andersen, Bleka, Gjervan, 2006, s.87). Det vil derfor være stor ... -
Dobbel kulturtilhørighet: hva kan førskolelærer gjøre for å støtte minoritetsspråklige barns doble kulturtilhørighet?
(Student paper, others, 2012-02-28)Rammeplanen er klar på hva barnehagene skal gjøre; støtte opp under den doble kulturtilhørigheten. Det kan være et stort rom for hvordan man velger å arbeide med dette. Rammeplanen presiserer bare at det skal være et ... -
Barns mestring i uformelle læringssituasjoner
(Student paper, others, 2012-02-28)Ut i fra mitt ønske om å undersøke de uformelle læringssituasjonene i barnehagen og utførelsen av disse med tanke på barns mestring, blir problemstillingen: Hvordan kan førskolelæreren legge til rette for at barn mestrer ... -
Pedagogisk dokumentasjon
(Student paper, others, 2012-02-28)Når blir egentlig dokumentasjon pedagogisk? Dette er et spørsmål jeg ofte reflekterer over. Er det nok å henge opp bilder fra en aktivitet og kalle det for pedagogisk dokumentasjon, eller må det mer til? Dette spørsmålet ... -
Toddlernes motoriske aktivitet
(Student paper, others, 2012-02-28)Temaet for fagoppgaven min er; toddlernes motoriske aktivitet. Jeg vil undersøke hvordan det blir tilrettelagt for toddlernes motoriske aktivitet i tre forskjellige barnehager, og jeg vil se på både inne og ute området i ... -
Toddlerbarna i barnehagen
(Student paper, others, 2011)Toddler - barna er små og hærlige mennesker, og de gir meg mye glede og fryd. De krabber og stabber med sine små føtter, smiler og ler, og det er ikke alltid like enkelt å forstå deres språk. Ut fra dette er "toddler - ... -
Veiledning som metode til kompetanseheving for assistenter i barnehagen: fagoppgave i pedagogikk
(Student paper, others, 2011-03-08)Formålet med oppgaven min er todelt. Mitt motto er at jeg ikke bare skal bli en førskolelærer, men en god førskolelærer. Når jeg har valgt veiledning som tema for forskningsoppgaven min, er målet mitt å øke min egen ... -
Den profesjonelle førskolelærer: nyutdannete førskolelærere
(Student paper, others, 2011-03-08)Nyutdannete førskolelærere trenger en god start. Du skal kunne forvente å få en introduksjon om den nye arbeidsplassen din. Slik en foresatt forventer at de blir introdusert når barnet deres begynner i barnehagen. Men er ... -
Hvilken kompetanse skal en førskolelærer ha for å være en god leder?
(Student paper, others, 2011-03-07)Gjennom mitt 34-årige liv og 14-års praksis fra barnehage har jeg møtt ulike typer ledere som har hatt hver sin lederstil. Snart skal jeg være ferdig utdannet førskolelærer for barn, medarbeidere og foreldre, og hvilken ... -
Pedagogisk dokumentasjon: fagoppgave i pedagogikk
(Bachelor thesis, 2010-04-16)Formålet med denne oppgaven er delt i to. Det ene er min nysgjerrighet på hvordan jeg kan bruke pedagogisk dokumentasjon i utviklingsarbeid i barnehagen. Det andre er at denne oppgaven er en del av eksamen i pedagogikk ved ... -
Likestilling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2010-03-26)I denne oppgaven skriver jeg om likestilling i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i en semesteroppgave jeg skrev tidligere i år som handlet om hvordan personalet i barnehagen kan jobbe for å fremme likestilling mellom ... -
Tospråklighet : hvordan legge til rette språkopplæring for tospråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2010-03-24)Denne fagoppgaven er en del av eksamen i pedagogikk. Ved denne har vi stått fritt til å velge eget tema og problemstilling under temaet ”Den profesjonelle førskolelærer”. Mitt valg av tema falt på tospråklighet. Og bakgrunnen ... -
Den profesjonelle førskolelæreren : "e veit om eit hemmelig rom kor vi kan gjæm oss..."
(Bachelor thesis, 2010-03-24)”Den profesjonelle førskolelærer” og med underteksten ”e veit om eit hemmelig rom, kor vi kan gjæm oss…” lyder overskriften på min fagoppgave. Teksten tar oss med inn i rom og gir assosiasjoner til det som eventuelt kan ... -
Den profesjonelle førskolelæreren
(Bachelor thesis, 2010-03-22)”Jo mere vi er sammen – jo gladere vi blir,” lyder en del av sangen om det å ha det gøy sammen med sine venner. Og hvem vil vel ikke ha det slik? I denne oppgaven vil jeg forsøke å få fram viktigheten av å bruke humor for ...