Blar i Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) på tidsskrift "Psykologi i kommunen"
Viser treff 1-20 av 24
-
Akseptering som grunnholdning i veiledning av minoritetsspråklige foreldre
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen er søkelyset rettet mot skole – hjem samarbeidet med minoritetsspråklige foreldre. Gjennom å benytte et kommunikasjonsteoretisk perspektiv om relasjonens betydning for dialog og samhandling, og den sterke ... -
Att kvalificera sig till mentor : perspektiv på kompetensbehov och utbildning av mentorer för nya lärare
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Dialog mellom politisk og administrativ ledelse for å fremme kvalitet i en kommune : om å trekke i samme retning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen fokuseres spesielt på hvordan dialogen, som vi her kaller kvalitetsdialog, mellom politisk og administrativ ledelse utgjør ett bidrag til å heve skolens kompetanse. Høsten 2013 ble kommunen deltaker i ... -
Elevsamtalen som utgangspunkt for tilpasset opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen viser til et forskningsprosjekt med utgangspunkt i et ønske fra en rektor og to lærerteam om samarbeid om "den nyttige elevsamtalen". Først samarbeides det om generelle kriterier for gode elevsamtaler. ... -
Emosjonell atferd : en utfordring i læringsmiljøet
(Journal article; Peer reviewed, 2012) -
Formidling av erfaringer fra klasserommet – lærerens praksis som bidrag til grunnskolelærerstudentens kunnskapsutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Individ- eller systemfokus i pedagogisk-psykologisk tjeneste : problemstillinger i masteroppgaver
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Logopedens rådgiverrolle – refleksjoner i lys av positiv psykologi
(Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Lærerstudentenes teori- og praksistilknyttede læring
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen drøfter lærerstudenters opplevelser av teoretisk og praktisk læring, og hvordan de ut fra disse opplevelsene i utdanningsinstitusjon og praksisopplæring i begynnelsen av sin utdanning ser betydningen av en ... -
Lærerutdanning på tvers av fag i studentenes første studieår
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Utgangspunktet for denne undersøkelsen er individuelle refleksjonsnotater som studentene i grunnskolelærerutdanningen for første til sjuende trinn skrev ved slutten av sitt første studieår.I refleksjonsnotatene skulle de ... -
Organisasjonsutvikling gjennom kunnskapsbygging – fra kreativ idé til praktisk innovasjon i danningsprosessen
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
PP-tjenesten og vurdering for læring
(Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Prosjekt "KALS – 10. trinn" – et aksjonsforskningsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Et samarbeid mellom Høgskolen i Nesna og to prosjektskoler for å utvikle og prøve ut en prosessinitierende kartleggingsprøve som kan avklare lese- og skriveferdigheter hos elever på 10.trinn, og som grunnlag for standarisering ... -
Prosjekt KALS. Standarisering av KALS-prøven for 9. og 10.trinn. Et aksjonsforskningsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Psykososial helse i læringsmiljøer. Lærerens utfordringer knyttet til å utløse psykodynamisk energi og læringskraft hos eleven
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
To lærerstudenters refleksjoner over egen undervisning og seg selv i de undervisningskulturelle sammenhengene
(Journal article, 2011)Artikkelen framstiller hvordan to deltids lærerstudenters i sine vikariater i grunnskoler et år etter avsluttet pedagogikkfaglig del i utdanningen reflekterer over hvordan de opplever egen undervisning og seg selv i den ... -
Utfordringer i samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt i lærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen viser et aksjonsrettet samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt for utvikling av gjensidig forståelse og samarbeid. Artikkelen viser to verdener som må møtes i et tett samarbeid for at ... -
Veiledning med fokus på skolens læringsmiljø
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Veiledning og kollektiv tenking i ungdomstrinnssatsingen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)