Browsing Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag by Issue Date
Now showing items 21-35 of 35
-
Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
(Master thesis, 2015-02-16)I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til ... -
Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet
(Master thesis, 2015-07-06)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer med utgangspunkt i 30 frigitte oppgaver fra TIMSS 2011, og har sett om dette har noen sammenheng ... -
Gjør plass for argumentasjon i naturfag : en fenomenologisk studie av hvordan tre naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon
(Master thesis, 2015-07-06)Denne kvalitative masteroppgaven handler om hvordan noen naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon i naturfag. Fokus i oppgaven ligger på deres erfaringer og opplevelser knyttet til ... -
Suksesskriterier og snubletråder med Nysgjerrigpermetoden : en fenomenologisk studie av 3 læreres opplevelse og beskrivelse av hva de opplever som suksesskriterier og snubletråder ved bruk av Nysgjerrigpermetoden
(Master thesis, 2015-07-06)I denne undersøkelsen er det Nysgjerrigpermetoden som er i fokus. Nysgjerrigpermetoden en vitenskapelig prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i barneskolen (Furøy, Hauge, & Møllhausen, 2014). Metoden skal gi barn ... -
Teknologi i praksis – fungerer faget etter hensikten? : denne studien undersøker hvordan elever vurderer det nye valgfaget teknologi i praksis i lys av intensjonen og hensikten med valgfaget
(Master thesis, 2015-07-06)Denne studien var en undersøkelse om hvordan elevene vurderer valgfaget teknologi i praksis. Det nye teknologifaget i skolen er et resultat av Stortingsmelding 22 fra Kunnskapsdepartementet, som konkluderte med at innholdet ... -
Dagens ungdom, morgendagens miljøforskere, eller…? : en casestudie om hvilke forestillinger noen ungdomsskoleelever har til det å selv være miljøforsker
(Master thesis, 2015-07-06)I denne kvalitative casestudien har jeg undersøkt hvilke forestillinger en elevgruppe med valgfaget forskning i praksis har om det å være miljøforsker. Utgangspunkt for oppgaven var problemstillingen: «Hvilke forestillinger ... -
Har vi lært noe nå da? : en studie om hvordan fire naturfaglærere erfarer og beskriver oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag
(Master thesis, 2016-02-03)De siste årene har det vært en økende fokus på Vurdering for læring, og i min oppgave ser jeg nærmere på hvordan oppsummering og tilhørende elementer praktiseres i videregående skole. Hensikten med oppgaven min er å ... -
Naturfagsamarbeid på tvers av tre skoleslag : barneskole, ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2018) -
Utdanning for bærekraftig utvikling og dybdelæring i naturfag : et marint søppelprosjekt
(Master thesis, 2018) -
Hvordan praktiserer og begrunner lærere i ungddomsskolen bruk av lekse i naturfag?
(Master thesis, 2018)