Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 35
-
Naturfagsamarbeid på tvers av tre skoleslag : barneskole, ungdomsskole og videregående skole
(Master thesis, 2018) -
Utdanning for bærekraftig utvikling og dybdelæring i naturfag : et marint søppelprosjekt
(Master thesis, 2018) -
Hvordan praktiserer og begrunner lærere i ungddomsskolen bruk av lekse i naturfag?
(Master thesis, 2018) -
Har vi lært noe nå da? : en studie om hvordan fire naturfaglærere erfarer og beskriver oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag
(Master thesis, 2016-02-03)De siste årene har det vært en økende fokus på Vurdering for læring, og i min oppgave ser jeg nærmere på hvordan oppsummering og tilhørende elementer praktiseres i videregående skole. Hensikten med oppgaven min er å ... -
Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet
(Master thesis, 2015-07-06)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer med utgangspunkt i 30 frigitte oppgaver fra TIMSS 2011, og har sett om dette har noen sammenheng ... -
Gjør plass for argumentasjon i naturfag : en fenomenologisk studie av hvordan tre naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon
(Master thesis, 2015-07-06)Denne kvalitative masteroppgaven handler om hvordan noen naturfagelever opplever og beskriver et undervisningsopplegg i argumentasjon i naturfag. Fokus i oppgaven ligger på deres erfaringer og opplevelser knyttet til ... -
Suksesskriterier og snubletråder med Nysgjerrigpermetoden : en fenomenologisk studie av 3 læreres opplevelse og beskrivelse av hva de opplever som suksesskriterier og snubletråder ved bruk av Nysgjerrigpermetoden
(Master thesis, 2015-07-06)I denne undersøkelsen er det Nysgjerrigpermetoden som er i fokus. Nysgjerrigpermetoden en vitenskapelig prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i barneskolen (Furøy, Hauge, & Møllhausen, 2014). Metoden skal gi barn ... -
Teknologi i praksis – fungerer faget etter hensikten? : denne studien undersøker hvordan elever vurderer det nye valgfaget teknologi i praksis i lys av intensjonen og hensikten med valgfaget
(Master thesis, 2015-07-06)Denne studien var en undersøkelse om hvordan elevene vurderer valgfaget teknologi i praksis. Det nye teknologifaget i skolen er et resultat av Stortingsmelding 22 fra Kunnskapsdepartementet, som konkluderte med at innholdet ... -
Dagens ungdom, morgendagens miljøforskere, eller…? : en casestudie om hvilke forestillinger noen ungdomsskoleelever har til det å selv være miljøforsker
(Master thesis, 2015-07-06)I denne kvalitative casestudien har jeg undersøkt hvilke forestillinger en elevgruppe med valgfaget forskning i praksis har om det å være miljøforsker. Utgangspunkt for oppgaven var problemstillingen: «Hvilke forestillinger ... -
Forskerspiren fem år etter : en kvalitativ undersøkelse av fire naturfaglæreres forståelse av, holdninger og erfaringer med Forskerspiren i ungdomsskolen
(Master thesis, 2015-02-16)Forskerspiren er tema for denne undersøkelsen. Forskerspiren kom med som et nytt hovedemne i naturfag i den nye læreplanen LK06. Det skal sikre elevene kjennskap til og øvelse i bruk av naturvitenskapelige prosesser i ... -
Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
(Master thesis, 2015-02-16)I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til ... -
Vurderingsforskriftens inntreden i norsk skole : bruker naturfaglærere vurdering bevisst som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag?
(Master thesis, 2015-02-09)Nyere forskning har vist at vurdering er et viktig virkemiddel for å fremme læring. Som følge av dette har Utdanningsdirektoratet lagt føringer for en ny lærings- og vurderingskultur i norsk skole, som er tydeliggjort i ... -
Lekser og læring i naturfag – kan vi lære noe fra Finland? En komparativ studie i bruk av lekser basert på data fra TIMSS 2011
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sammenlignet bruk og oppfølging av hjemmelekser i Norge og Finland basert på data fra TIMSS 2011, for å undersøke om lekser kan være en faktor som kan forklare prestasjonsforskjeller mellom ... -
Skriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål
(Master thesis, 2015-02-09)I denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. ... -
Lærerkompetanse og elevprestasjoner : sammenhenger mellom lærerens faglige kompetanse i realfag og elevenes prestasjoner i naturfag
(Master thesis, 2015-02-09)I denne undersøkelsen har jeg sett på sammenhengen mellom hvor godt norske elever presterer i naturfag på 8. trinn og hvilken utdannelse naturfaglærerne deres har. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen i ...