Blar i Master i kunnskapsledelse (MKL) på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 199
-
Samhandlingsreformen = det nye "Soria Moria slott"?
(Master thesis, 2014-10-14)Samhandlingsreformen er en retningsreform og berører alle helseforetak og kommuner i Norge. Våre funn viser at reformen frem til i dag i svært liten grad har gitt mer samhandling, men økt fokus på forskyving av ansvar og ... -
Rekrutteringsprosjektet Menn i helse.
(Master thesis, 2014-10-14)Hva er årsaken til at voksne menn velger å bli helserekrutter og senere helsefagarbeidere, i en sektor hvor 90 % er kvinner? Vi har funnet at det er tre områder som synes å være spesielt viktige for at prosjektet Menn i ... -
Kunnskapsdeling ved NAV Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag
(Master thesis, 2014-10-14)Problemstillinga er: Kva vert opplevd som gode kunnskapsdelingssituasjonar ved NAV Hjelpemiddelsentral Nord-Trøndelag og kva faktorar spelar inn for at kunnskapsdeling skal kunne føregå? Mitt studie viser at kunnskapsdeling ... -
Skolebiblioteket. Læringsrommet i skolens hjerte
(Master thesis, 2014-10-14)Denne masteravhandlingen handler om organisasjonsutvikling i skolen med aksjonsforskning som tilnærming. Den beskriver en læringsprosess for å utvikle ny kunnskap om skolebibliotek. Problemstillingen formulerte vi som et ... -
Kompetanseutvikling i skolen.
(Master thesis, 2014-10-14)Studien, som er kvalitativ, beskriver kunnskapsprosesser på en enkelt ungdomsskole og gjennomføres som en singlecase-studie med en fenomenologisk tilnærming. -
Ledelse i praksis i et grenseløst landskap.
(Master thesis, 2014-10-14)Studien tar utgangspunkt i dybdeintervjuer med ledere med fag- og personalansvar og gruppeintervjuer med ansatte i hjemmebasert omsorg, i 3 kommuner i Nord -Trøndelag. Gjennom deres historier og beskrivelser fra arbeidshverdagen, ... -
Å lære i arbeidslivet. Hvordan bidrar reflekterende team til læring og utvikling i organisasjoner?
(Master thesis, 2014-10-14)Tema er reflekterende team som metode og hvordan kunnskapsarbeidere i en barnehage kan nyttiggjøre seg metoden for å utvikle seg til reflekterte praktikere. Casen vår er hentet fra et utviklingsprosjekt ved Sildråpen ... -
Modernisering av IKT i NAV. På hvilken måte var Sentralt styringsdokument (SSD) en aktør i Moderniseringsprogrammet?
(Master thesis, 2014-10-14)Hensikten med studien er å utvikle en bedre forståelse av IKT-prosjekt i et ledelsesperspektiv. Vi har avgrenset oppgaven til Moderniseringsprogrammet i NAV som var virksomhetens enhet for fornying av IKT, og vi har valgt ... -
Mellom intensjon og hverdagens kollektive praksis. ”Broen” – en studie av kollektive læringsprosesser
(Master thesis, 2014-10-14)Denne masteroppgaven tar for seg overgangen mellom individuell og kollektiv læring. Vi har studert hva kollektive læringsprosesser er, og hvilke faktorer som er kritiske for vellykkede kollektive læringsprosesser. Funnene ... -
Karriereveiledning – et nytt praksisfelt tar form
(Master thesis, 2014-10-14)Tema for denne avhandlingen er kunnskapssyn og utvikling av praksis. Gjennom kvalitative dybdeintervju med seks karrieresenterledere fra ulike fylker i Norge, samt dokumentstudier, har jeg fått innblikk i ulike karrieresenters ... -
Lykkelig som liten? Om drivkraft og motivasjon i enkeltpersonforetak
(Master thesis, 2014-10-14)Denne masteroppgaven setter søkelyset på mennesker som jobber alene i sitt enkeltpersonforetak. Med casestudie som forskningsdesign er empirien fremstilt som portretter av seks ulike foretakseiere. Dette er grunnlaget ... -
Fra samarbeid til prosess. Om kunnskapsutvikling i samarbeidet mellom Rennebuskolen og TrønderEnergi AS
(Master thesis, 2014-10-14)I denne avhandlingen undersøker vi hvordan prosessen ble fremmet i samarbeidet mellom Rennebuskolen og TrønderEnergi Kraft AS, hvor den ene av oss forskerne studerer sin egen organisasjon. Videre i forskningsspørsmålene ... -
Ja, vis meg da! Du vet den følelsen når hjertet mykner
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen tar for seg hvordan leder anvender verktøy for å lage en selvgående teaterorganisasjon. Avhandlingen ser på teaterorganisasjonen gjennom observasjoner av tilblivelsen av en teateroppsetning. De involverte ... -
Elle melle deg fortelle…Hvordan og hvorfor yrkesveileder faglæreren elever i helsefagarbeiderutdanningen i videregående skole -og hvordan sammenfaller dette med samfunnets behov for utdanning av kompetent helsepersonell?
(Master thesis, 2015-10-20)Denne oppgaven omhandler faglærerens undervisnings- og veiledningspraksis av helsefagarbeidereleven i videregående skole, og om denne praksisen bidrar til at helsevesenet får sine sårt tiltrengte fagutdannede. -
Hvordan lykkes som rådmann? Et fenomenologisk arbeid om rollen som rådmann i tre norske kommuner.
(Master thesis, 2015-10-20)Studien er basert på samtaler med 3 rådmenn som alle har ledet sin kommune i over 10 år. Studien er et fenomenologisk arbeid der virkelighetssyn og praksis til rådmennene har vært det sentrale for meg som forsker. I løpet ... -
Hvordan få ledere i en teknologibedrift til å endre fokus fra fagorientert ledelse til strategisk ledelse?
(Master thesis, 2015-10-20)Denne avhandlingen setter søkelyset på ledelse i teknologibedriften UNINETT AS, og hva slags kunnskap lederne benytter i denne kunnskapsbedriften. Jeg ønsker å avdekke om det er mulig å få fagorienterte ledere til å endre ... -
Folkebiblioteket i kunnskapsamfunnet. Kan trafikktelling brukes til bibliotekutvikling?
(Master thesis, 2015-10-20)Oppgaven undersøker i hvilken grad og på hvilken måte systematisk observasjon av brukerne i form av tverrgående trafikktelling ( TTT ) kan bidra til utviklingsarbeidet i norske folkebibliotek. KBP ( Kunnskapsbasert praksis ... -
“Spriket mellom liv og lære”
(Master thesis, 2015-10-20)Vi har hatt en undring knyttet til vår organisasjons visjon «Fremragende behandling» som har som mål å implementere skriftliggjorte kvalitetsdokumenter og omsette disse til kunnskapsbasert praksis. Er det samsvar mellom ... -
Ledelse av prestasjoner og transformasjonsprosesser i næringslivet. En kvalitativ studie om medarbeideres opplevelser av hva som påvirker deres prestasjoner
(Master thesis, 2015-10-20)Denne masteroppgaven handler om hvordan medarbeidere i bedrifter beskriver hva som påvirker prestasjonene deres underveis i en omorganiseringsfase, og hva dette betyr for ledelse. Hensikten med studien er å utvikle ... -
Med døra på gløtt for kunnskapsdeling
(Master thesis, 2015-10-27)Vår studie omhandler hvordan kunnskapsdeling og organisatorisk læring kan økes ved trafikklærerutdanningen ved HiNT. Analysen er delt i flere deler. I første del presenteres våre hovedkategorier og empiri med utsagn fra ...