Blar i Artikler, rapporter og annet (FLU) på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 1013
-
Musikkproduksjonen hos Kirkelig kulturverksted. Tradisjonsformidling i en pluralistisk samtid
(Master thesis, 1992)KKV har gjennom en årrekke gitt et frodig bidrag til norsk plateproduksjon. Og nettopp denne frodigheten - hva er den? Kan det finnes ett, eller flere samlende begrep som kan beskrive helt sentrale sider ved hva dette ... -
"Du berga livet på kar'n" : mellom-menneskelige relasjoner mellom lærer og elev i dagens skole
(Doktorsavhandling / Luleå tekniska universitet, Doctoral thesis, 2000)Studiet løfter frem lærerkompetansens verdi for elever med underskudd på motivasjon for læring og egenutvikling. En sosio-emosjonell lærerkompetanse gir denne elevgruppen energi til å ta fatt i sin egen fremtid på en ... -
Antikken og det moderne i A. O. Vinjes forfattarskap
(Master thesis, 2001) -
Carotenoids-based reddish pelvic spines in nonreproducing female and male sticklebacks (Gasterosteus aculeatus) – Signalling social dominance?
(Peer reviewed; Journal article, 2001) -
En levende lærebok : en kvalitativ studie om bruk av interaktive læreprogram i ferdighetslæring
(Master thesis, 2001) -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen : læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
(Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
Det bortkomne faget … Naturfaget tilbake i norsk grunnskole Synteserapport for prosjektet: Natur- og miljøfag etter Reform 97, en evaluering ut fra et elevperspektiv
(Research report, 2003-04-27)Flere studier på 90-tallet viste at naturfagets stilling var svekket (Sjøberg 1994; Lie, Kjærnsli og Brekke 1997; Nergård 1994). I det intergrerte orienteringsfaget (o-fag) i barneskolen var naturfagets plass svak både i ... -
Spesialpedagogen i grunnskolen - opp mot si tid?
(HiST ALT rapport;13, Conference object, 2004-04) -
Kunnskapsløftet og videreutdanning i spansk
(Journal article; Peer reviewed, 2006)Artikkelen tar opp problemstillinger knyttet til skolereformen Kunnskapsløftet og storsatsningen på 2. fremmedspråk. -
Rollespill og Teaching Thinking som redskaper for aktiv læring i naturfag – erfaringer fra allmennlærerutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2006)Teaching Thinking (teaching strategies developed by Thinking Skills Research Group, University of Newcastle) and role play were used in a science course at a teacher's college and evaluated by the students. The experiences ... -
Døråpneren : foreldre som en positiv ressurs i barns læring
(Others, 2007) -
Ethical challenges related to elder care. High level decision-makers' experiences
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Few empirical studies have been found that explore ethical challenges among persons in high public positions that are responsible for elder care. The aim of this paper was to illuminate the meaning of being in ethically ... -
Jeg fant, jeg fant! - men hva fant jeg? : en dokumentasjonsvitenskapelig analyse av studenters oppfatninger av kildekritikk
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven har jeg sett på hva studenter gjør og hvordan de tenker i forhold til kildekritikk. Funnene mine viser at kunnskap om kildekritikk og praktiske ferdigheter knyttet til kildekritiske vurderinger mangler i ... -
Omsorgsferdigheter som pedagogisk prosjekt : en feltstudie i sykepleierutdanningen
(Doctoral thesis, 2007) -
Myten om lønnsarbeidet. Nordnorsk arbeidsliv i historisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Feltarbeid som metodologisk utfordring i framtidas analyser av gehørtraderte musikkulturer
(Journal article; Peer reviewed, 2007)This article discusses how fieldwork has been a central method for analysing and understanding music as part of culture. The author describes issues of understanding. Keywords:Fieldwork,music,ethnomusicology,oral tradition. ... -
Praksisfeltet som læringsarena - for hvem? Hva kan vi som faglærere lære av studenters refleksjoner etter GLSM-praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)I forbindelse med gjennomføringen av GLSM-faget ved Høgskolen i Nesna (HiNe), høsten 2005, kom prosjektet "Styrking av praksis i lærerutdanninga" i stand. Studenter, øvingslærere, faglærere og prosjektledelse fikk kurs ...